Marie Louise Ilsøe Gustavussen er førtidspensionist og tidligere danser. Hun lever i dag med ME.
Jeg kollapsede af den behandling, Per Fink kalder ufarlig
Kommentar
Marie Louise Ilsøe Gustavussen
Førtidspensionist og ME-patient,
tidligere danser
Psykiater Per Fink mener, at ME-patienter ikke tager skade af gradueret genoptræning. Men i sin kommentar fortæller Marie Louise Ilsøe Gustavussen, at hun pressede sig gennem behandlingen, blev stadigt dårligere og til sidst kollapsede. Hun undrer sig over, at patienternes erfaringer stadig bliver affejet som misforståelser.
Jeg er i tvivl, om jeg overhovedet orker at kommentere psykiater Per Finks udtalelser i denne omgang (Når misforståelser skygger for patienternes behandling´, Sundhedspolitisk Tidsskrift 15. september 2025).
Han mener fortsat, at ME er en funktionel lidelse – intet nyt under solen dér. Han kritiserer stadig NICE Guidelines, der vurderede hans egen forskning til at være af “lav til meget lav kvalitet”.
Han mener, modsat NICE Guidelines fra 2021 (blandt mange andre), ikke, at gradueret genoptræning kan skade ME-patienter. Ifølge ham er dette en myte, der forhindrer patienter i at modtage hans anbefalede behandling og blive raske.
Og at patienter, der behandles for funktionelle lidelser, i øvrigt er nogle af de patienter, der er mest tilfredse med deres behandling. Jeg gad vide, hvor mange ME-patienter, der har været gennem den behandling og er “glade” for den? Hvorfor skulle nogen i så fald bruge deres få kræfter på at forsøge at råbe op om det modsatte?
Jeg kan kun sige, at da jeg selv (som ME-patient diagnosticeret med WHO’s diagnosekode) havde presset mig igennem den graduerede genoptræning og kognitive adfærdsterapi anbefalet af Klinik for Funktionelle Lidelser – og havde fået det værre og værre imens – til sidst hverken kunne stå oprejst eller gennemføre bare tre minutters samtale. Jeg helt fysisk kollapsede, når jeg forsøgte på nogen af delene. Jeg fik derpå beskeden fra Klinik for Funktionelle Lidelser i Aarhus, at jeg jo “kunne henvende mig igen, hvis jeg på et tidspunkt følte mig motiveret til at gennemføre behandlingen”, hvorefter jeg blev afsluttet.
At det skulle være både ufarligt og i patientens bedste interesse, stiller jeg mig højst undrende og kritisk overfor.
“At påstå, at internationale erfaringer viser, at psykologiske behandlingsmodeller (og gradueret genoptræning) forværrer patienternes tilstand markant, er forkert,” skriver Per Fink. Han mener, at denne “fejlopfattelse” bygger på uvidenskabelige spørgeskemaundersøgelser, hvor medlemmer af ME-patientforeninger er spurgt om deres holdning til det.
Men Per Fink, måske er det værd at lytte til ME-patienters (som ofte er medlemmer af patientforeninger, hvilket synes at undre psykiateren) såkaldte “holdninger” og erfaringer med behandling?
Vi er simpelthen forbi det punkt, hvor vi kan lade, som om ingen ME-patienter får forværring af den behandling, der i Danmark anbefales til funktionelle lidelser. Hvis Per Fink fortsat er af den opfattelse, er det på tide, han åbner ørerne.
Hvis hans anbefalede behandling af den ene eller den anden grund medfører risici for sygdomsforværring for bare en lille gruppe af patienter, burde han være den første til at undersøge det, så alle patienter kan få en behandling, der ikke forværrer en i forvejen alvorlig tilstand. Det skulle man tro, var til alles bedste.
DEBATTEN OM ME LUKKET FOR DENNE GANG. Vi har fået rigtig mange debatindlæg om ME den seneste tid. Vi takker for interessen og lukker for debatten om ME for denne gang.
Læs eller genlæs hele debatten: