Skip to main content

Sundhedspolitisk Tidsskrift

Region er nået til enighed med entreprenør om endelig tidsplan. Patienter kan rykke ind på Nyt OUH i 2027.

Supersygehus i Odense bliver endnu en gang forsinket og dyrere

Byggeriet af Nyt OUH bliver markant dyrere og yderligere forsinket.

Det står klart, efter Region Syddanmark og den italienske totalentreprenør Odense Hospital Project Team (OHPT) har indgået en ny aftale, som regionsrådet godkendte mandag aften.

Den nye tidsplan betyder, at patienter først kan flytte ind i slutningen af 2027 – næsten to år senere end forventet.

Prisen for forsinkelsen er også steget markant. Region Syddanmark skal kompensere OHPT med 525 millioner kroner, og yderligere 210 millioner skal dække udgifter til blandt andet projektorganisation, forsikringer, varme og byggestrøm. For at sikre en reserve til uforudsete udgifter søger regionen også om lånegodkendelse på 250 millioner kroner. Samlet set bliver byggeriet derfor 985 millioner kroner dyrere, hvilket bringer de samlede omkostninger op på næsten 10 milliarder kroner.

Region Syddanmark skal nu søge Indenrigs- og Sundhedsministeriets godkendelse af den udvidede budgetramme. 

En langvarig proces

Regionsrådet satte gang i projektet allerede i 2008. Selve byggeriet begyndte i 2019, og oprindeligt skulle det nye supersygehus stå færdigt i slutningen af 2022. Men forsinkelser har siden plaget projektet, og tidligere i år meldte regionen ud, at patienterne først kunne rykke ind i slutningen af 2025 eller begyndelsen af 2026. Denne tidsplan har nu vist sig urealistisk.

Med den nye aftale, som regionen beskriver som den mest ansvarlige løsning, sikrer man en plan for færdiggørelsen. Regionsrådsformand Bo Libergren (V) understreger, at man har valgt forligsvejen frem for en konflikt med entreprenøren, da dette vil sikre hurtigere og billigere færdiggørelse.

"Det vigtigste for os har hele tiden været, at vi får et færdigt hospital så hurtigt som muligt. Det skylder vi vores patienter og personale. Det gør ondt, at vi ikke er færdige til tiden, men nu har vi en helt tydelig og detaljeret plan for den sidste fase af byggeriet. Der var to veje at gå, nemlig forligsvejen eller konfliktvejen. Vi valgte den første, fordi den uden tvivl vil bringe hospitalet hurtigst i mål på den økonomisk mest ansvarlige måde," siger Bo Libergren.

Årsager til forsinkelserne

Flere faktorer har forsinket byggeriet. Eksterne forhold som COVID-19-pandemien og krigen i Ukraine har tidligere påvirket tidsplanen, og der har været angreb med skimmelsvamp, men den seneste forsinkelse skyldes både manglende bemanding hos entreprenøren og regionens egne ændringsønsker, skriver Region Syddanmark i en pressemeddelelse.

Ændringer som nyt laboratorieudstyr og forbedrede installationer til højsmitteområder har haft tids- og økonomiske konsekvenser, men ifølge regionen er disse investeringer nødvendige for at skabe et moderne hospital. Regionen påtager sig derfor ansvaret for fem måneders forsinkelse, mens resten tilskrives OHPT.

Professor emeritus i sundhedsøkonomi Jes Søgaard har tidligere overfor Sundhedspolitisk Tidsskrift givet udtryk for, at der dog også er andre årsager til de mange forsinkelser og fordyrelser, der generelt har været af supersygehusene i hele landet. 

"Vi ser ofte disse budgetoverskridelser i store anlægsprojekter, måske fordi man er mere eller mindre bevidst optimistiske i udgangssituationen," sagde han til Sundhedspolitisk Tidsskrift for et år siden.

Bedre er det ikke blevet af, at hospitalsbyggeri i storskala nok er noget af det mest komplicerede anlægsbyggeri, man kan forestille sig. Og det er ikke regionernes spidskompetance. Derfor var det en fejl at sætte regionerne til at stå for byggerierne, mener Jes Søgaard.

"Regionerne er dannet til at drive primært sundhedsvæsen og især sygehusdrift. De er ikke nødvendigvis dygtige bygherrer. Hverken politisk, styringsmæssigt eller byggeteknisk. Det var nok heller ikke smart at køre disse kvalitetsfondsbyggerier delvist parallelt. Det gav stort pres i byggesektoren og måske også højere omkostninger. Og så kunne man ikke lære på samme måde som ved mere serielt byggeri," sagde Jes Søgaard.

Dagbøder og samarbejde

Regionen har siden 2023 udstedt dagbøder til OHPT for ikke at overholde milepæle, og disse krav fortsætter. Samtidig har entreprenøren krav mod regionen. Aftalen indebærer, at begge parters krav gradvist reduceres i takt med, at byggeriet færdiggøres.

Selvom patienter først kan flytte ind i 2027, forventes enkelte personalegrupper at kunne tage dele af hospitalet i brug allerede i 2025. Det gælder blandt andet forskere og medarbejdere på Steno Diabetes Center Odense og i psykiatriafsnittet. Familier til indlagte børn kan rykke ind i Ronald McDonalds familiehus inden sommeren 2025.

Når hospitalet står færdigt i 2027, vil det rumme 256.000 kvadratmeter med omkring 10.000 rum.

 

 
 
Del artikler