Vi har brug for borgere, der er partiløse og fri for national politik, som vil arbejde for patienternes sag, siger Liselott Blixt.
Sundhedsreformen: Vi har brug for patient-politikere, som taler patienternes sag
Debat
Viceborgmester, Greve Kommune
Den nye sundhedsreform vækker bekymring for sygehusene og adgangen til speciallæger i Region Sjælland, mener Liselott Blixt. Hvem sikrer patienternes stemmer, når beslutningerne træffes langt væk? Måske er det tid til en Patientliste, der sætter patienterne først, skriver hun.
En ny sundhedsreform har set dagens lys, og dermed er Region Sjælland død. Det bekymrer mig en del, da jeg som opvokset på Lolland vil være rigtig bange for, at man nu lukker de nærmeste sygehuse, og der vil blive endnu længere til speciallæger og behandling.
Regionerne burde have samarbejdet for lang tid siden om at få behandlinger og læger til Region Sjælland, men det magtede man ikke. Kan de så magte nu, at de får et endnu større ansvar? Det tvivler jeg på.
Jeg havde håbet, at man i sundhedsreformen havde indraget patientforeningerne noget mere, som man faktisk havde med i 2018, da man prøvede at strikke en reform sammen. Men det er ikke sket.
Velfungerende kommuner som Greve, hvor jeg bor, har vi en god akutpleje, som bliver rost af borgerne. Den skal nu overgå til regionen. Jeg kan ikke se hvorfor. Der bliver længere fra beslutningstagere til borgeren, vel vidende at kommunen sidder med i sundhedsrådene, men det er regionen, som bestemmer.
En anden bekymring er, hvem der som politiker kommer til at bestemme? Når en landspolitiker, som laver aftalen, taler om et lollandsk sygehus eller kun taler om sjællandske sygehuse, så viser det lidt om, hvor meget de ved om regionen.
Derfor vil jeg se, om der er interesse for at vi danner en Patientliste, som kan opstille til regionsrådsvalget. Vi har brug for borgere, der er partiløse og fri for national politik, som vil arbejde for patienternes sag og ikke for et landspolitisk parti.
Er du interesseret i at støtte en liste som denne, måske selv stille op, så send mig en besked.
Så vil jeg tage pulsen på dette. Men håber, at vi inden længe kan præsentere en Patientliste.
Del gerne. Så vi kan få en stemme i den nye Region Østdanmark.
Liselott Blixts mail:
Mobil 23692916
Relaterede artikler