Det er tid til at genoverveje, hvem vi designer digitale løsninger for, mener Magnus Gylling Mortensen.
Jeg kan Ikke swipe til højre, så nu er jeg umyndiggjort
Debat
Magnus
Gylling Mortensen
23-årige Magnus Gylling Mortensen lever med muskelsvindsygdommen SMA1 og kommunikerer med verden via sine øjne. For ham har teknologi været en gamechanger, der har gjort det muligt at være selvstændig på egne præmisser. Men MitID, som burde være adgangsbillet til digitale borgerrettigheder, spænder ben. Han oplever, at han umyndiggøres, fordi han er handicappet og ikke kan swipe til højre.
Jeg lever med muskelsvind og har ikke mulighed for at bruge mine arme. Det er udfordrende nok i sig selv, men teknologi har været en gamechanger, der har hjulpet mig med at navigere gennem livet. For eksempel skriver jeg dette ved at bruge mine øjne til at skrive – ret bemærkelsesværdigt, ikke? Men for hvert skridt fremad er der også tilbageslag. Tag for eksempel MitID.
I sidste uge fik jeg suspenderet mit MitID, fordi jeg ikke kan swipe til højre. Ja, du læste rigtigt: Et system, der er essentielt for adgang til borgernes tjenester i Danmark, er designet med den antagelse, at alle har velfungerende arme.
Spoiler: Det har vi ikke alle.
Da MitID blev lanceret, overgik jeg fra NemID med hjælp fra mine forældre, som har pårørendefuldmagt. Selv dengang udelukkede designet mig – jeg kunne ikke bruge det selvstændigt. Det var en ulempe, jeg lærte at leve med.
Spol fire år frem, og en tredjepartsløsning gør det nu muligt for mig at bruge en MitID-chip til autentifikation. To nøgleord—fire år og tredjepart. MitID har ikke gjort noget i den tid for at løse tilgængelighedsproblemerne for brugere som mig.
Her er det ironiske: Jeg var i gang med endelig at få systemet til at fungere for mig selvstændigt. Jeg bookede en tid hos borgerservice i min kommune for at aktivere MitID-chippen. Ansigtsgenkendelsesfunktionen fejlede af ukendte årsager, så jeg havde brug for en aktiveringskode. I stedet for at hjælpe mig med at aktivere chippen valgte borgerservice, efter at have konsulteret med MitID, at suspendere min MitID-konto med den skriftlige begrundelse at “der foreligger ikke værgebeskikelse så MitID kan genaktiveres”. Så nu hævder de, at jeg har brug for en værge for at genaktivere MitID.
Lad mig gøre det klart: Jeg har måske ikke brugen af mine arme, men jeg er en kompetent voksen, fuldt ud i stand til at træffe beslutninger om mit eget liv.
Jeg har ikke brug for en værge. Det, jeg har brug for, er et system designet til at inkludere mig – ikke et system, der vælger umyndiggørelse, fordi jeg ikke kan swipe til højre.
Paradokset kunne ikke være mere grusomt. Jeg tog skridt til endelig at få adgang til denne teknologi selvstændigt, og i stedet er jeg blevet afskåret fra den helt. Det handler ikke bare om bekvemmelighed – det handler om basal værdighed. Et system, som hele Danmark skal bruge, bør ikke systematisk udelukke mennesker med handicap.
Det er tid til at genoverveje, hvem vi designer digitale løsninger for.