Skip to main content

Sundhedspolitisk Tidsskrift

Henrik Dons Christensen fra Helsingør Kommune griber nu fat i MitId for at få funktionaliteten ændret.

MitId skal se på Magnus’ oplevelse

Debat

Henrik Dons Christensen,
centerchef for Center for Job,
Borgerservice og Teknologi
i Helsingør Kommune

Magnus Gylling Mortensen, der lever med muskelsvind og kommunikerer via øjenstyret teknologi, har kritiseret Helsingør Kommune for at have suspenderet hans MitID-konto, fordi han ikke kan swipe til højre. Han føler sig umyndiggjort af systemet. Kommunen svarer her på kritikken og forholder sig til problematikken.

Først og fremmest er vi som kommune kede af den oplevelse, Magnus har haft. Det virker på ingen måder hensigtsmæssigt. I et digitalt samfund som vores er det selvfølgelig vigtigt, at der tænkes i tilgængelighed. Digitale løsninger rummer mange muligheder for mennesker med funktionsnedsættelse, og derfor bør der også være relevante funktionaliteter i de forskellige løsninger.

I forhold til Magnus’ oplevelse vurderer vi umiddelbart, at Borgerservice har handlet i overenstemmelse med reglerne på området, som handler om at sikre personlige oplysninger og identitet. De har gjort, det man skal. Men –  i den her situation er det så gået ud over Magnus – sådan som han beskriver det i sit indlæg – og det er der jo ikke nogen, der ønsker.

Derfor vil vi nu gøre ejeren af systemet – nemlig MitId – opmærksom på Magnus’ oplevelse, så man der kan se på, hvordan funktionaliteten kan ændres. For Helsingør Kommune er der ingen tvivl om, at skal vi fortsætte den digitale udvikling af samfundet, skal vi have alle med, og uhensigtsmæssigheder a la den Magnus har oplevet skal derfor så vidt muligt undgås.

 

Del artikler