Firma sender klage: PLO miskrediterer os og overtræder konkurrenceloven
Firmaet Nordic Medicare klager til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen over Praktiserende Lægers Organisation (PLO). Nordic Medicare mener, at der er klare tegn på, at PLO overtræder konkurrenceloven. "Absurd og udokumenteret," siger PLO-formand Jørgen Skadborg.
I 2013 blev det muligt for læger at eje op til seks ydernumre for at være med til at sikre lægedækning i områder, hvor det har været vanskeligt at få PLO-læger. Kun få praktiserende læger har siden taget initiativ til at opkøbe ekstra ydernumre ud over det, de selv er aktive på. Men det private firma NordicMedicare har siden 2015 stået bag flere af de såkaldte partnerskabsklinikker.
PLO har været stærke modstandere af en form for partnerskabsklinikker, som organisationen betegner som stråmandsklinikker. I PLO´s optik er en stråmandsklinik en almenpraksisklinik, hvor en speciallæge i almen medicin erhverver en eller flere klinikker for derefter at overlade hele driften af klinikkerne til en ekstern part uden selv at deltage i lægebetjeningen.
I Sundhedspolitisk Tidsskrift sagde formanden for PLO, Jørgen Skadborg, således 27. maj:
"Det handler i virkeligheden ikke om, hvor mange ydernumre, en læge ejer, men mere, at det ikke er en koncern, der driver den lægepraksis, men aktive praktiserende læger, også selv om man ejer flere ydernumre, således at de står til ansvar overfor forretningen og patienterne (...) Lægerne ønsker sig næppe at blive lønmodtagere i en koncernkultur, hvor der ikke er aftalte vilkår - slet ikke, når det fremstilles som om, at det sker under overenskomst uden reelt at være det. For det er jo det, der er det karakteristiske ved en stråmandskonstruktion, at man i virkeligheden ikke toner rent flag. Koncernen får det til at se ud som om, at det er en PLO-klinik og har driftsvilkår under det offentlige, men overholder ikke overenskomsten,” siger han.
Men citatet er ikke enestående, mener Nordic Medicare. PLO har gennem måneder haft gang i en kampagne imod dem, mener de.
”Vi føler os nødsaget til at reagere, da vi det seneste halve år har oplevet en voldsom eskalering i den negative kampagne, som PLO har igangsat. Deres formand har offentligt manet til kamp mod os, skabt bekymring blandt vores tilknyttede patienter, anvendt nedsættende retorik om Nordic Medicare, vores fastansatte familielæger og vores partnerskabslæger, samt miskrediteret vores virksomhed til forskellige interessenter og beslutningstagere på et helt fejlagtigt grundlag. Herunder ikke mindst til medlemmer af Folketinget, Danske Regioner og Sundhedsministeriet. Vi synes, det er nødvendigt at få sat rammer for, hvad en brancheorganisation som PLO kan tillade sig og ikke tillade sig med hensyn til at eliminere spirende, konkurrerende virksomheder fra markedet. Derfor har vi bedt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om at vurdere PLOs adfærd”, siger Christian Riewerts, adm. direktør i Nordic Medicare.


