
"Især er jeg bekymret for de patienter, der kræver særlig observation, som de indtil nu har kunnet få på IMA, og som nu skal fordeles på andre afsnit," siger sygeplejerskernes nordjyske forkvinde, Christina Windau Hay Lund.
Nordjyske sygeplejersker slår alarm: Massive besparelser lukker vigtigt afsnit for meget syge patienter
Aalborg Universitetshospital skal spare millioner og lukker blandt andet et vigtigt afsnit for alvorligt syge patienter. Personalet frygter overbelægning og dårligere pleje.
"Sygeplejerskerne vender tilbage," hed det i nytårstalen fra Statsminister Mette Frederiksen. Det gælder dog ikke for Aalborg Universitetshospital, som igen står over for store besparelser, hvilket blandt andet betyder nedlæggelse af det intermediære afsnit (IMA), 25 sygeplejerskestillinger og i alt 25 sengepladser på tværs af hospitalet.
Besparelser for 53 millioner kroner skal findes
Aalborg Universitetshospital står stadig over for at skulle finde 75 millioner kroner i besparelser som led i den spareplan, der blev indført i december 2023. Planen krævede, at alle afdelinger reducerede deres budgetter med fire procent, hvilket førte til nedlæggelse af omkring 230 stillinger. Samtidig betyder budgettet for 2025, at der skal spares yderligere 53 millioner kroner.
En af de større besparelser indebærer lukningen af det intermediære afsnit (IMA), der har fungeret som en mellemstation mellem almindelige sengeafsnit og intensivafdelingen. Afsnittet lukker den 28. februar og forventes ikke at genåbne. IMA blev oprettet for fire år siden for at aflaste intensivafdelingen og lungemedicinsk afdeling ved at tage imod patienter, som er meget syge og kræver overvågning, men ikke i samme grad som på intensiv. De 25 sygeplejersker, der er tilknyttet afsnittet, bliver omplaceret. Lukningen skal spare hospitalet 11,3 millioner kroner om året.
Hospitalsledelsen oplyser, at patienterne fra IMA fremover skal fordeles mellem lungemedicinsk afdeling, intensivafdelingen og andre specialafdelinger.
Ud over lukningen af IMA fjerner hospitalet 25 sengepladser fordelt på flere afdelinger, herunder lungemedicin, børn og unge, endokrinologi, neurologi, medicinsk gastroenterologi og kardiologi. To senge fjernes også på medicinsk afdeling i Hobro. Denne ændring giver en samlet besparelse på 20,4 millioner kroner og betyder 25 færre sygeplejersker. Hospitalsledelsen forventer dog, at reduktionen i personale kan ske gennem naturlig afgang og mindre brug af vikarer. Alligevel skaber de færre ressourcer bekymring blandt personalet.



