
"Det er en svær økonomisk situation, og derfor er vi nødt til at stramme yderligere op," siger hospitalsdirektør på Aalborg Universitetshospital, Per Christiansen.
Kæmpe spareplan: Nordjyske sygehuse skal skære – selv på måltider og rengøring
Dansk Sygeplejeråd var i sidste uge ude og advare om, at Region Nordjylland har varslet nedlæggelse af 229 stillinger. I dag kommer regionen så selv med en pressemeddelelse om sagen – og det er ikke opløftende læsning.
Forbruget på Aalborg Universitetshospital og Regionshospital Nordjylland skal nedbringes med omkring fire procent, og det svarer i kroner og ører til, at Aalborg Universitetshospital skal finde 260 millioner kroner og Regionshospital Nordjylland skal finde 44 millioner kroner.
Det betyder, at 230 stillinger bliver nedlagt. 186 af stillingerne er ikke besatte, da hospitalerne har haft ansættelsesstop. Det betyder samlet, at der er 44 medarbejdere, der ikke længere kan blive i deres nuværende stilling.
Men besparelserne er så store, at hospitalsdirektørerne ikke nøjes med at nedlægge stillinger. Selv på maden og rengøringen skal der spares. Konkret betyder det blandt andet, at ambulante patienter ikke længere tilbydes et helt måltid, ligesom der for eksempel kan forventes et lavere niveau for rengøring. Der kigges også på, om der kan fjernes undersøgelser, der ikke er nødvendige.
"Det er en svær økonomisk situation, og derfor er vi nødt til at stramme yderligere op, men det er vigtigt at understrege, at det ikke må påvirke patientsikkerheden eller patientrettighederne," siger hospitalsdirektør på Aalborg Universitetshospital, Per Christiansen, og samme melding lyder fra hospitalsdirektør Henrik Larsen fra Regionshospital Nordjylland.
De to hospitalsdirektører fortæller, at den økonomiske situation påvirker alle ansatte, og at alle afdelinger har truffet svære beslutninger for at nå i mål. Hospitalernes medarbejdere har bidraget til den svære tilpasning og været involveret via hospitalernes MED-organisationer.
