{source}
<!-- /52195173/ST_top -->
<div id='div-gpt-ad-1510488486117-0' style='height:180px; width:930px;'>
<script>
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1510488486117-0'); });
</script>
</div>
{/source}

Dansk forsker: Cannabis kan måske skade mænds testikler

​Ny forskning fra Klinik for Vækst og Reproduktion på Rigshospitalet viser, at biologiske systemer i mænds testikler kan påvirkes af cannabis.

Forskerne fra Klinik for Vækst og Reproduktion med professor Niels Erik Skakkebæk i spidsen har undersøgt det normale restvæv fra 15 personer, der fik fjernet testiklerne på grund af testikelkræft. Og de har fundet ud af, mænds testikler indeholder biologiske systemer, som formentlig kan blive påvirket af cannabis.

Hidtil har forskere især koncentreret sig om stoffets virkninger på hjernen. Det nye studie viste imidlertid, at de receptorer, som cannabis virker på i det neurologiske system, også findes fuldt udviklet i menneskets testikler. Disse havde også enzymerne, som kan danne de naturlige endocannabinoider (anandamid og 2-AG), der signalerer til de samme receptorer som cannabis.

Udefrakommende cannabinoider kan derfor formentlig også påvirke produktionen af sædceller.

Fundet af et cannabinoidt system i testiklerne peger mod en mulig forklaring på, hvorfor det at ryge marihuana er forbundet med øget risiko for lav sædkvalitet.

Hertil kommer, at forskerne også fandt flere andre enzymer i testiklerne, som sørger for, at koncentrationen af de naturlige endocannabinoider er i balance. Det store studie giver baggrund for en hypotese om, at brug af cannabis kan have bivirkninger og måske ændre testiklernes sædcelledannelse og hormonproduktion.

Med fundet anbefaler professor Niels Skakkebæk, at legaliseringen af hash bør udskydes, indtil vi har bedre viden om bivirkningerne og risiciene ved at ryge cannabis.

Tags: Medicinsk cannabis