Skip to main content

Sundhedspolitisk Tidsskrift

"Hvordan kan man være ædru med en promille på 7?" spørger Aleksander Ravn, som her ses med sin hjerneskadede søn Martin. Privatfoto

Min søn blev svigtet ved fødslen: Erklæret rask trods alarmerende målinger

Debat

Aleksander Ravn
Lokomotivfører, far til Martin

Min søn Martin blev født den 25. juli 2018 på Horsens Sygehus. Ved fødslen viste målinger fra hans navlesnor en mælkesyre-værdi på 14,1 mmol/l, hvilket nogenlunde svarer til at blæse en promille på 7 i politiets alkoholapparat – et klart tegn på, at noget gik alvorligt galt. Denne værdi giver en sandsynlighed på 95-100 procent for, at der er opstået en hypoksisk hjerneskade.

Trods alarmerende tal blev Martin ikke overflyttet til neonatalafdelingen, hvor han kunne have fået behandling som for eksempel terapeutisk hypotermi, der kan reducere risikoen for hjerneskader. I stedet blev han udskrevet dagen efter fødslen, og vi fik blot at vide, at vi havde fået "et raskt barn".

APGAR-score

APGAR-scoren bruges til at vurdere en nyfødts tilstand efter fødslen. Den består af fem komponenter: hudfarve, hjertefrekvens, reflekser, muskeltonus og vejrtrækning. Hver komponent får en score fra 0 til 2, hvor 2 er det bedste resultat. Den samlede APGAR-score kan derfor variere fra 0 til 10, hvor en høj score indikerer, at barnet er i god tilstand, mens en lav score kan betyde, at barnet har brug for medicinsk assistance.

I dag, seks år senere, er Martin svært udviklingshæmmet. Styrelsen for Patientklager, Patienterstatningen og Ankenævnet for Patienterstatningen har afvist vores krav med den begrundelse, at Martin blev håndteret korrekt. Dette skyldes, at han fik en APGAR-score på 10 umiddelbart efter fødslen – en score, der svarer til lægernes vurdering på stedet, og som normalt indikerer, at barnet har det godt.

Men jeg må indrømme, at det må være første gang i medicinhistorien, at et barn med en mælkesyre-værdi på 14,1 har fået topkarakteren 10 i APGAR-score. Det svarer til, at en person med en promille på 7 erklæres "ædru" af politiet på stedet, fordi vedkommende umiddelbart virkede upåvirket.

Jeg opfordrer derfor Sundhedsministeriet, Dansk Selskab for Obstetrik og Gynækologi, Dansk Kvalitetsdatabase for Fødsler, Patienterstatningen, Styrelsen for Patientklager og Ankenævnet for Patienterstatningen om at overveje, om der er behov for en revision af deres retningslinjer, indikationer og praksis.

Hvis det virkelig er muligt at opnå en APGAR-score på 10 med så alvorlige blodprøveresultater, bør de involverede læger og sagkyndige måske nomineres til en Nobelpris i medicin. Det er en bemærkelsesværdig præstation, der bør anerkendes på det højeste niveau.

Martin fik ikke rette behandling ved fødslen og er i dag svært udviklingshæmmet. Privatfoto

Del artikler