Skip to main content

{source}
<!-- /52195173/ST_top -->
<div id='div-gpt-ad-1510488486117-0' style='height:180px; width:930px;'>
<script>
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1510488486117-0'); });
</script>
</div>
{/source}

Sundhedspolitisk Tidsskrift

Jeg tager ansvar for at løfte karkirurgien

Debat

Anders Kühnau,
regionsrådsformand, Region Midtjylland

DEBAT: Besparelserne i 2019 har ikke haft betydning for kapaciteten af karkirurgien i regionen, skriver Anders Kühnau, regionsrådsformand i Region Midtjylland. Han beklager dog dybt situationen, som gør ham "uendelig trist". Han vil tage ansvar for at løfte behandlingen, skriver han.

Jeg beklager dybt den situation, analysen af karkirurgien i Region Midtjylland har afdækket.

Det gør mig uendelig trist, at nogle karkirurgiske patienter kan have fået amputeret et ben, der måske kunne være reddet. Analysen er rystende læsning, skriver min regionsrådskollega Anders G. Christensen i debatindlæg i Sundhedspolitisk Tidsskrift. Jeg er helt enig.

Mit fokus er at løfte karkirurgien, så vi kan behandle flere hurtigere. Udfordringerne har stået på i 10-15 år ifølge den analyse, som direktionen har bestilt.

Arbejdet med at rette op er i gang og kræver på længere sigt politisk prioritering og flere penge. Analysen afdækker især, at vores kapacitet er for lav.

Jeg er klar til at kæmpe for at løfte karkirurgien. Helst med alle partier i regionrådet, som i de seneste budgetforlig.

Et enigt regionsråd vedtog i 2018 og gennemførte i 2019 besparelser, der ændrede organiseringen af karkirurgien. Kapaciteten ændrede vi ikke på. Venstres forbehold i 2019 handlede om vagtdækning i Viborg i weekender og ferieperioder, som et samlet regionsråd satte penge af til i budget 2020.

 

 

Læs chefredaktør Kristian Lunds klumme: 
Der er brug for en udskiftning i Region Midtjylland

 

Relaterede artikler

amputations-skandalen

Del artikler