
”Er det sundt, at der er penge mellem en selv og den kræftpatient, man skal behandle? Jeg tror, der er en risiko for, at det skaber et incitament for at tilbyde en behandling, man måske ikke burde have gjort, og derfor handler det om at tage penge ud af ligningen for at beskytte patienterne,” siger Malene Støchkel Frank.
Kræftlægernes formand formand: Penge skal ud af ligningen i dansk kræftbehandling
Privatbehandling af kræft skaber ulighed og har negative afsmitninger på det offentlige tilbud, mener formand for Dansk Selskab for Klinisk Onkologi (DSKO), Malene Støchkel Frank. Hun mener, at der er behov for et opgør, inden konsekvenserne vokser.
Står det til Dansk Selskab for Klinisk Onkologi (DSKO), skal al kræftbehandling i Danmark foregå i det offentlige.
Hovedargumentet er, at privatbehandling fremmer ulighed, siger Malene Støchkel Frank, der er overlæge på Klinisk Onkologisk Afdeling, Sjællands Universitetshospital og formand for DSKO.
”Ulighed er det, der bekymrer os allermest. Den opstår åbenlyst, når nogle kan købe sig til særlige behandlinger, mens andre hverken har økonomien til det eller ressourcerne til at tænke over, om der kunne være andre muligheder end det, de bliver tilbudt i det offentlige. Det skaber en skævvridning,” siger hun.
DSKO sendte i 2022 et bekymringsbrev til Sundhedsstyrelsen, hvori de beskrev en række bekymringspunkter ved privatbehandling af kræft. Et initiativ, der opstod i kølvandet af, at flere og flere uhelbredeligt syge brystkræftpatienter selv betalte for behandling med medicinen Enhertu, der dengang ikke var godkendt af Medicinrådet.
Ifølge Malene Støchkel Frank handler modstanden ikke om at forhindre enkelte patienter i at købe sig til en effektiv behandling, men om at højne standarden for alle.
Når samfundet slår kassen i – hvilke muligheder giver vi fremtidens patienter?
Se video fra webinaret om hvordan vi værdisætter fremtidens patientliv
Sundhedspolitisk Tidsskrift var 21. maj 2024 vært for et debatwebinar, hvor der blev sat fokus på de udfordringer og dilemmaer, der opstår, når det offentlige skal prioritere, hvilke behandlinger der skal finansieres. Debatten om disse valg – og hvordan det påvirker den enkelte patients muligheder – står mellem sundhedsfaglige eksperter, patienter og politiske beslutningstagere.
Skal den private sektor i stigende grad træde til for at supplere det offentlige sundhedsvæsen, og hvilke konsekvenser kan det have for innovation og lige adgang til behandling? Hvad er prisen på et menneskeliv, og hvem skal bære ansvaret for at fastsætte den?
Se videoen her





