"Mit indlæg er bragt for at meddele andre om den epidemi af ADHD-henvisninger og ADHD-diagnoser, som jeg oplever," siger Asker Stig Nielsen.
Psykiater svarer på kritik: Jo, ADHD-diagnoser udvides ukritisk
Debat
Asker Stig Nielsen
Speciallæge i psykiatri
REPLIK. Kultursociolog og forfatter Charlotte Heje Haase kritiserer i Sundhedspolitisk Tidsskrift et debatindlæg i Ugeskrift for Læger fra speciallæge i psykiatri Asker Stig Nielsen. Nielsen mener, at der er opstået en kultur med massiv overdiagnostik af ADHD. Haase påpeger, at hans indlæg vidner om "udskamning og mangel på nysgerrighed for de mennesker, der søger hjælp". Asker Stig Nielsen svarer her på kritikken.
Det er altid godt at høre om de gode behandlingsforløb, men det er altså ikke det, mit indlæg adresserer. Der er da helt klart personer, som har en relevant ADHD-diagnose og får en relevant behandling. Det har jeg sagt, og det står jeg ved, men det har ikke været nok for hverken Charlotte Heje Haase eller direktøren for ADHD-foreningen, der har skrevet en kommentar til mit indlæg i Ugeskrift for Læger.
Jeg venter nu bare på, at der kommer et indlæg i Ugeskrift for Læger fra en gruppe af læger, børneungepsykiatere eller voksenpsykiatere, der vil forsøge at lukke munden på mig. Jeg siger dette, fordi den "opdragelse", der foregår af befolkningen, læger, psykiatere, sygeplejersker osv. foregår på mange planer, på mange måder, fra mange kanter.
Mit indlæg er bragt for at meddele andre om den epidemi af ADHD-henvisninger og ADHD-diagnoser, som jeg oplever.
Du fremfører tal for antallet af diagnoser. Når det er sådan, kan man mene, at det står endnu værre til i andre lande. Dette løser bare ikke det problem, der er i Danmark, at det er værre (du ville måske sige bedre) i andre lande. Jeg taler om, hvad jeg ser i min praksis, og jeg ser mange patienter dagligt.
Det er et faktum, at udviklingen går i retning af, at flere og flere får ADHD-diagnoser, og det skyldes i høj grad, at kriterierne udvides i ét væk. Det nævner jeg i mit indlæg, og det er uimodsigeligt. Borgere i samfundet og sundhedspersonel opdrages, og ordbrugen skærpes, så flere og flere kan se sig selv i ADHD-diagnoser og argumentere for det. Lægen eller psykiateren skal bare nikke ja og sætte sin underskrift.
Bag denne kultur er der kræfter, som enten er holdningsløse eller kyniske, og som af overvejende økonomiske grunde forsøger at sygeliggøre mennesker med problemer, der ofte kan løses på andre måder end ved at diagnosticere dem med psykisk sygdom. For de fleste, der selv mener, de har ADHD, findes der bedre løsninger – muligvis ikke for dig. Som læge mener jeg, at medicin ikke er en tag-selv-hylde, selvom patienten måske tror det.
Til formålet at få diagnosticeret ADHD er der fremstillet spørgeskemaer, som man kan tage for gode varer, hvis man vil, men man kan også vælge at prøve at få belyst patientens oprigtige historie. Dermed får sygehistorien, symptomerne, årsagerne og dynamikkerne langt større troværdighed.
Du afviser, hvad jeg skriver, ud fra argumenter, som entydigt forsvarer ADHD-diagnosen. Ikke én gang betvivler du, hvad enhver sælger af ADHD-medicin ville sige, og det er ligeså bekymrende, som når direktøren for ADHD-foreningen fejer enhver kritik af bordet og betvivler min faglighed. Du bruger din egen personlige historie som løftestang for en ukritisk holdning.
Speciallæge i psykiatri Asker Stig Nielsen svarer på denne kritik: