Intim chat populær hos onlineapoteker

Danmarks to rene onlineapoteker melder om stor interesse for chatten, hvor man helt anonymt kan få intime råd om store og små problemer.

Apotekerens rolle som rådgiver kan blive mere værd i fremtiden, hvis Amazon og lignende giganter får held til at indtage markedet for receptpligtig medicin.

Her kan rådgivning – herunder test og vacciner - blive et es for danske apotekere. Og det kan gøres på nye måder, hvilket Danmarks to rene onlineapotekere Webapoteket.dk og Apopro.dk har fokus på. Tine Vestergaard ejer og driver sidstnævnte.

”Særligt vores chat er populær, og den har et stigende antal brugere,” siger hun.

”Det går typisk i retning af de intime spørgsmål – f.eks. hvilken præventionsform man skal vælge, eller hvordan det ser ud med svamp i skeden. Skal min partner så også have medicin? Og hvad hvis man har en forsnævret forhud, kan man så bruge et normalt kondom? Det er ofte spørgsmål, som man måske heller ikke har lyst til at spørge sin læge om,” siger hun og uddyber:

”Chatten er jo lidt et frirum, og her er fuld diskretion. Der er ikke risiko for at blive genkendt nede i supermarkedet,” siger Tine Vestergaard og understreger, at det også kan være andre typer af spørgsmål som f.eks. hvilket hudplejeprodukt, man skal vælge. Og så oplever medarbejderne ved chatten at skulle guide i en digital jungle.

”Online er vi ofte en slags guider i et hav af viden på nettet. Man kan f.eks. falde over en mærkværdig tråd, der også rummer gode råd. Hvad siger en fagperson til dem?”

Afhænger af alder

Ejeren af Danmarks andet rene onlineapotek - Trine Persson fra Webapoteket.dk – genkender, at kunderne hellere vil i dialog om det intime på langdistance.

”Behovet for diskretion er stort, og chatten er et godt redskab. Men det kommer meget an på, hvad det handler om,” siger hun og tilføjer:

”Om folk ønsker rådgivning over telefon eller mail eller chatten handler meget om målgrupper, og det handler igen meget om alder.”

Imidlertid er det ikke flertallet af kunderne hos Webapoteket.dk, der ønsker rådgivning om intime ting.

”Men den del fylder langt mere hos os end på et fysisk apotek. Det kan være kvinder, der ønsker svar om overgangsalder, tørre slimhinder etc. Det står man ikke og taler om ved skranken, og sådan noget som fnat synes mange er pinligt eller svært at tale om.”

Hos Apropro besvarer de i gennemsnit knap 2.000 kundehenvendelser på chat, mail og telefon om ugen. Ca. en tredjedel  af henvendelserne er til det faglige team af farmaceuter og farmakonomer, oplyser apoteket.

”Men vi har klart flest spørgsmål i den kategori, man ikke lyst til at spørge om på et apotek, mens andre i køen kan lytte,” siger Tine Vestergaard og tilføjer, at apoteket har en del flere henvendelser på chat end på telefon. Mens mail er nummer to. 

Starter med brev

Rådgivningen hos Apopro begynder med et brev, såfremt man har købt noget i butikken.

”Vi sender det med ud til alle kunder, som køber lægemidler. Man kan sige, at det er en forkortet version af indlægssedlen. Brevet er mellem 10-20 linjer langt, mens indlægssedlen er meget længere, og mange bliver skræmt af alle bivirkningerne,” siger Tine Hedegaard.

Hun mener, at et brev desuden har den fordel, at kunden har det på skrift og kan tage det frem igen og igen. 

”Man har sin informationen, når man skal bruge lægemidlet – man er klar. Ulempen er jo, at kunden ikke nødvendigvis kan stille opklarende spørgsmål med det samme. Man kan umiddelbart ikke afklare detaljer med kunden, fordi der ikke er en dialog. Den dialog kan kunden dog hurtigt få ved at skrive på vores chat eller ringe, for når man ringer, er der mulighed for en samtale som ved et fysisk apotek. De fleste af de kunder, som henvender sig på telefon, er den ældre generation. Mens mange yngre benytter sig af vores chat eller sender en mail,” siger Tine Vestergaard og erkender, at det stadig kan være svært at få receptkunder til at handle online.

Sundhedspolitisk Tidsskrift: Hvor går grænsen for, hvad et online apotek kan?

”I forhold til vaccinationer og blodtryksmålinger er det jo svært på distancen. Men der er faktisk udviklet apps, der rådgiver ift. hvordan man selv kan udføre f.eks. blodtryksmålinger med det rette udstyr,” siger hun.

 

Andre artikler i serien "truslen fra Amazon":

Tags: truslenfraamazon

Like eller del denne artikel