Skip to main content

Sundhedspolitisk Tidsskrift

Psykiatrien er nordjyske patienters yndling

Et enigt indstillingsudvalg i Region Nordjylland har valgt Psykiatrien som modtager af Patienternes Pris 2018. Prisen er fra både patienter og pårørende.

Indstillingsudvalget har modtaget 199 indstillinger fra nordjyske patienter og pårørende til året pris.

"Det er rørende at læse de mange positive beretninger, der er i indstillingerne. Jeg bliver rigtig glad, når vi også får lov til at dvæle ved de gode historier og få dem frem i lyset," siger Jens Ibsen, formand i Patientinddragelsesudvalgt i Region Nordjylland, i en pressemeddelelse.

"Vii har i år valgt, at Psykiatrien skal have Patienternes Pris, fordi indstillingerne fortæller, at Psykiatrien formår at omfavne både patienter og pårørende med medmenneskelighed, varme, forståelse og respekt. Det er naturligvis vigtigt generelt i vores sundhedsvæsen, men i Psykiatrien er netop de kompetencer i særlig høj grad med til at styrke behandlingen," siger Jens Ibsen. Jens Ibsen er desuden formand for SIND i Nordjylland.

De ringer bare for at høre, hvordan vi har det

Elsebeth Bloch er mor til Emilie. Emilie kom i 2017 i behandling i Psykiatrien efter et langt forløb, hvor hun bare havde fået det værre og værre og til sidst havde en dyb depression.

"Det var helt fantastisk. Fra første møde kunne vi mærke deres varme og omsorg. De nåede allerede der ind til både mig og min datter. Som pårørende følte jeg med det samme en stor byrde blive taget af mine skuldre. Der var nogen, der ville hjælpe mig med at bære den," siger ElsebethBloch i pressemeddelelsen.

"Det kan føles meget ensomt som forælder. Det er ikke en kendt situation, og det kan være meget svært at se, hvordan man kan hjælpe sit barn. Men hele personalegruppen har været der for os. Vi har hele tiden kunnet ringe ind og få råd og vejledning. En aften kl. 21 i starten af forløbet ringede overlægen bare for at høre, hvordan vi havde det. Vi er så rørte og taknemmelige. Det er et personale, der har hjertet med i det, de laver, og de følger patienten, til patienten selv kan klare verden igen," siger Elsebeth Bloch. 

Hendes datter er i dag 21 år og i gang med at tage 3.G, som hun måtte udskyde på grund af sin sygdom.

Stor cadeau til personalet

Psykiatridirektør Anette Sloth er meget stolt og utrolig glad for prisen. Det er den bedste pris, man kan få.

"Det betyder rigtig meget, at medarbejderne bliver anerkendt for deres arbejde. Der er mange udefrakommende krav og forventninger til Psykiatrien, men vi lykkes alligevel i høj grad med at fastholde et højt fagligt niveau og drage omsorg for både patienter og pårørende. Det viser de indstillinger, vi har fået. Så 1000 tak til alle medarbejderne i Psykiatrien for deres indsats, og jeg er sikker på, at prisen vil varme lidt ekstra, nu vi går ind i vintersæsonen," siger Anette Sloth i pressemeddelelsen.

Gynækologisk-Obstetrisk Afdeling og Akutmodtagelsen i Aalborg var begge med i opløbet om at modtaget årets pris.

Jens Ibsen og regionsrådsformand Ulla Astman overrækker prisen, som er et maleri af en anerkendt kunstner samt 25.000 kr.

 

 

Fakta om Patienternes Pris

Patienternes Pris uddeles hvert år i november. Patienter og pårørende kan indstille hele året på www.rn.dk/patienternespris

Prisen blev første gang blev uddelt af Patientinddragelsesudvalget i 2010. Tidligere prismodtagere er:

2017 – Kardiologisk Afdeling, Aalborg Universitetshospital

2016 – Ortopædkirurgien, Aalborg Universitetshospital, Farsø

2015 – Nyremedicinsk Afdeling, Aalborg Universitetshospital

2014 – Mammakirurgisk Afdeling, Aalborg Universitetshospital

2013 – Brønderslev Neurorehabiliteringscenter, Regionshospital Nordjylland

2012 – Børneafdeling 303b, Aalborg Universitetshospital

2011 – Tværfagligt Smertecenter, Aalborg Universitetshospital

2010 – Skagen Gigt- og Rygcenter, Regionshospital Nordjylland

Kriterierne for udvælgelse af prismodtager er:

Patienten i fokus, kvaliteten i indstillingerne, f.eks. gode oplevelser, sammenhæng i forløbet, tværfaglighed, værner om patientens identitet/integritet, nærværende personale, god dialog (aktiv lytning og empati). Antallet af indstillinger er ikke afgørende.

 

Del artikler