
"Vi kommer til at have et skærpet fokus på kontrol med praktiserende læger, og vi afviser ikke, at der også i fremtiden vil være flere klinikker, som vi på denne måde vil gribe til handling overfor," siger Mads Duedahl.
Region politianmelder lægeklinikker: Opfordrer alle borgere til at henvende sig med forkerte ydelser
Region Nordjylland politianmelder nu flere klinikker i alles Lægehus-koncernen og advarer om, at kontrollen vil blive skærpet i forhold til alle praktiserende læger. Regionen opfordrer alle borgere til at henvende sig, hvis de opdager fejl i ydelser på Sundhed.dk.
DR Kontant afslørede i sidste uge, at lægekoncernen ´alles Lægehus´ angiveligt opkrævede honorarer for ikke-leverede ydelser og i en instruks vejledte sine klinikker til kun minimalt at se kronisk syge, fordi de er på fast ydelse.
Det har fået Region Nordjylland til at gå i gang med at undersøge ydelser og honorering i samtlige 10 lægeklinikker i Nordjylland, der samarbejder med alles Lægehus. Undersøgelsen indtil nu understøtter, at der kan være begrundet mistanke om fejlagtige registreringer på konkrete patientforløb.
"Vi har dags dato politianmeldt flere klinikker. Vi mener, der er begrundet mistanke om, at der foregået snyd med ydelser, og at der derfor er udbetalt honorar, der ikke er honorarværdige," siger Mads Duedahl (V), regionsrådsformand, i en pressemeddelelse.
"Instruksen viser, at der har været et større fokus på indtjening end på patienternes ve og vel. Det er stærkt bekymrende blandt andet at læse i instruksen, at kronikere helst ikke skal tilses, da de ikke udløser honorar for konsultationer," siger han.
Klinikkerne indbringes desuden også for Samarbejdsudvalg for almen læger i Region Nordjylland.
Desuden vurderer Region Nordjylland, at der på baggrund af instruksen, der er anvendt i alles Lægehus, er grundlag for at indbringe samtlige alles Lægehus klinikker i Nordjylland til Styrelsen for Patientsikkerhed, så styrelsen kan forholde sig til patientsikkerheden i klinikkerne.


