Skip to main content

Sundhedspolitisk Tidsskrift

”DR Kontant efterlader seerne med det klare indtryk, at man i alles Lægehus har et alt for ensidigt fokus på den økonomiske bundlinje. Det er meget alvorligt, at koncernen udarbejder en vejledning, der tilskynder til ydelsesoptimering frem for sundhedsfaglige hensyn”, siger Jørgen Skadborg.

Praktiserende læger efter DR-afsløring: Der skal slås ned på systematisk svindel

I andet afsnit af ”Læger på kanten” afslørede DR Kontant, at lægekoncernen ´alles Lægehus´ angiveligt opkrævede honorarer for ikke-leverede ydelser og vejledte sine klinikker til kun minimalt at se kronisk syge, fordi de er på fast ydelse. Det er en yderst alvorlig sag, som regionerne bør følge op på, mener formand for de praktiserende læger (PLO), Jørgen Skadborg.

Sundhedskoncernen 'alles Lægehus' står bag 38 lægeklinikker landet over, hvor læger lader millionkoncernen ansætte medarbejdere og drive deres klinikker. DR Kontant har i to programmer set nærmere på flere forhold i alles Lægehus – blandt andet at koncernen har sendt en vejledning til lægeklinikker, der drives af koncernen, som blandt andet tilskynder til, at kronisk syge patienter med KOL eller diabetes skal ses så lidt som muligt, fordi lægerne afregnes med en fast ydelse. I vejledningen tilskyndes lægerne også til så vidt muligt at tage tillægsydelser, når patienter er til konsultation.

”DR Kontant efterlader seerne med det klare indtryk, at man i alles Lægehus har et alt for ensidigt fokus på den økonomiske bundlinje. Det er meget alvorligt, at koncernen udarbejder en vejledning, der tilskynder til ydelsesoptimering frem for sundhedsfaglige hensyn”, siger Jørgen Skadborg.

Han tilføjer, at alle læger bør holde sig til den officielle vejledning, som PLO og RLTN har udgivet i fællesskab i januar 2022.

 

Læs vores anmeldelse af første del af ´Læger på kanten´:

 

Udsendelsen afslører også, at flere klinikker, der drives af alles Lægehus, har et meget højt forbrug af flere enkeltydelser, og at de tilsyneladende har afregnet for ydelser, der ikke er blevet leveret, som for eksempel mindre knoglebrud og såkaldt psykometriske test, hvor patienterne besvarer spørgsmål, som skal vise, om de er deprimerede.

I Alles Lægehus Aalborg var brugen af psykometriske test ifølge DR Kontant eksempelvis 569 procent højere end gennemsnittet i regionen i 2021. I Alles Lægehus Fjerritslev var det 205 procent højere. En psykometrisk test giver 233,41 kroner.

Tillægsydelsen for testen kunne lægges på, når en patient måske bare var mødt op for at få fornyet en recept, fortalte en anonym sygeplejerske i anden del af DR Kontant-programmet "Læger på Kanten", der blev vist torsdag aften.

PLO-formanden opfordrer til, at forholdene undersøges til bunds:

”Regionerne har et ansvar for at føre kontrol, så det sikres, at offentlige midler ikke anvendes forkert, og der slås ned på systematisk svindel. Jeg har en klar forventning om, at regionerne i denne sag lever op til deres ansvar. Man bør ikke se igennem fingre med, at en koncern, som er involveret i driften af så mange lægeklinikker, udarbejder en vejledning, der tilskynder til ensidig ydelsesoptimering,” siger Jørgen Skadborg.

”Hvis regionerne ikke tager sagerne op, vil PLO gøre det,” understreger han.

”Hvis der er praktiserende læger, der groft har misbrugt overenskomsten til at ydelsesoptimere – for eksempel ved at tage betaling for ydelser, de ikke har leveret, eller ved at gennemføre overflødige undersøgelser – så skal der slås hårdt ned på det i vores samarbejdsudvalg for almen praksis. Uanset om de samarbejder med alles Lægehus eller ej,” siger PLO-formanden.

Iværksætter Thomas Helt, der har grundlagt Alles Lægehus, hvor han i dag er bestyrelsesformand, afviser i Kontant, at der uretmæssigt og systematisk bliver taget tillægsydelser.

"Af princip tager vi aldrig betaling for tillægsydelser, vi ikke har udført. Sker der fejl i Alles Lægehus? Ja, det gør det. Vi har over en million konsultationer i Alles Lægehus. Så der kan ske fejl, men systematisk laver vi ikke den form for fifleri," siger han til DR.