Sophie Hæstorp: Samtaler med borgere er ikke spild af tid

DEBATINDLÆG. De to medlemmer af sundhedsudvalget i Region Hovedstaden, Line Ervolder Christensen (Kon) og Finn Rudaizky (DF), kritiserer, at regionens ledelse har sat gang i en analyse af akuthjælpsområdet. som de ikke kan få mere at vide om. Sophie Hæstorp Andersen, formand for Region Hovedstaden, svarer i dette debatindlæg på deres kritik.

Finn Rudaizky (DF) og Line Ervolder Christensen (K) kalder det spild af tid, når vi i Region Hovedstaden kigger på kommunikationen på det akutte sundhedsområde.

Jeg er uenig. Analyserne skal bl.a. bidrage til, at syge og tilskadekomne mennesker får en bedre og mere tryg oplevelse, når de har brug for akut hjælp.

Det siger sig selv, at behandling og kvalitet altid kommer først. Men kommunikation og information betyder faktisk noget. Vi ved f.eks. fra andre undersøgelser, at manglende skiltning og informationer er noget af det, som patienterne værdsætter. Og er der generelt utryghed omkring det akutte sundhedsområde, så skylder vi som sundhedsvæsen at tale med patienter, personale, pårørende, medier, politikere og organisationer om, hvordan vi kan gøre det bedre. Samtidig undersøger vi, hvordan man som patient oplever mødet med sundhedsvæsenet, når der er brug for hjælp.

Her er det i øvrigt forståeligt og rigtigt, at vores administration har bedt et professionelt kommunikationsbureau om hjælp – så regionen ikke bare undersøger sig selv!

Rudaizky og Christensen overser desuden, at analyserne er udløbere af et politisk ønske fra 2013. Her var et stort flertal i regionsrådet enige om, at den nye akutordning i hovedstadsregionen, med Akuttelefonen 1813 i spidsen, skulle bakkes op med relevant kommunikation til borgerne om ændringerne. De overser også, at der allerede er givet svar på deres mange politiske ønsker om indsigt i forløbet. Der er sendt svar til Finn Rudaizky og oplysninger til hele regionsrådet (i flere omgange), som fortæller om analysen og om kriterierne for udvælgelse af de personer og organisationer, som vi taler med. Kort fortalt: Advice har fået input fra administrationen om, hvem der vigtige aktører, når vi skal undersøge området. På baggrund af deres research har de foreslået en række af mennesker, medier og organisationer.

Vi har i øvrigt en åbenhedspolitik i Region Hovedstaden. Der er derfor adgang til alle oplysninger om dette forløb, og der er mig bekendt ikke givet afslag på noget som helst.

Det er ingen hemmelighed, at der har været meget debat om Akuttelefonen 1813. Ikke mindst politisk. Men på trods af vores uenigheder, kan borgerne med rette forvente, at vi tager fælles politisk ansvar om at få løst de udfordringer, vi står med. Lad os derfor holde en god og tillidsfuld tone i debatten – og ikke beklikke hinandens og medarbejdernes motiver, bare fordi vi politisk er uenige.

 

Mere om politikernes kritik i Frederiksborg Amts Avis:

 

Tags: Sophie Hæstorp Andersen, Line Ervolder Christensen, Finn Rudaizky

Like eller del denne artikel