Skip to main content

Sundhedspolitisk Tidsskrift

Region truer med at afbryde kontakt med flere klinikker i Alles Lægehus

Region advarer udskældt lægehus: Flere klinikkers kontrakt kan blive ophævet ">Region Syddanmark advarer nu Alles Lægehus. Flere klinikkers kontrakt kan blive ophævet, hvis lægehuset ikke retter ind.

Det skriver DR.

Regionen sender i første omgang en bod på knap 300.000 kroner til Alles Lægehus, fordi de tre udbudsklinikker i Bylderup-Bov, Tønder og Augustenborg ikke har overholdt kontakten og har haft for mange forskellige læger og ikke-aftalte lukkedage.

"Vi tager det meget alvorligt. Når vi har en kontrakt, så vil vi selvfølgelig have alle de elementer i kontrakten opfyldt," siger koncerndirektør i Region Syddanmark Kurt Espersen til DR.

Af en aktindsigt, som DR har fået, fremgår det blandt andet, at Alles Lægehus' klinikker over flere måneder har brudt sig imod det såkaldte kontinuitetskrav, som skal sikre kontinuitet i lægebemandingen. Derudover har klinikkerne i Tønder og Bylderup-Bov haft lukket på i alt fire dage, der ikke var aftalt.

Alles Lægehus har sendt et skriftligt svar til DR, hvori de skriver: "Udbudsklinikker etableres kun i områder, hvor det ikke har været muligt at tiltrække en læge på normal vis. I disse områder er rekrutteringsopgaven stor og udfordringer med lægedækningen en meget velkendt problematik".