
Jens Winther Jensen skal samle indsatsen for bedre kvalitet i sundhedsvæsenet.
Vi skal levere viden, der virker – direktøren for det nye kvalitetsinstitut om sin vigtigste opgave
Fem måneder efter opstarten er Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut i fuld gang med at samle trådene fra Behandlingsrådet og RKKP. Målet er klart: Høj og ensartet kvalitet i sundhedsydelser – uanset hvor i landet patienten bor.
Fem måneder inde i arbejdet med at samle og styrke kvalitetsindsatsen i det danske sundhedsvæsen står Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut nu som en central aktør. Instituttet blev etableret 1. januar 2025 ved en sammenlægning af Behandlingsrådet og Regionernes Kliniske Kvalitetsudviklingsprogram (RKKP) og har til formål at sikre, at alle borgere modtager sundhedsydelser af høj og ensartet kvalitet.
Med Jens Winther Jensen i spidsen som direktør siden november 2024 er instituttet i fuld gang med at implementere nye strategier og værktøjer for at forbedre behandlingskvaliteten på tværs af landet.
Hvad ser du mest frem til som direktør for Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut?
"Vi har fået en unik mulighed for at understøtte kvalitetsarbejdet i sundhedsvæsenet. Sammen med dygtige medarbejdere ser jeg frem til at løfte den vigtige opgave: At understøtte et styrket, databaseret og mere målrettet kvalitetsarbejde samt bedre prioritering og ressourceudnyttelse. Målet er, at patienterne kan tilbydes udredning og behandling af høj og ensartet kvalitet på tværs af landet. Vi har fået flere redskaber til at løfte kvaliteten, og jeg glæder mig til at få dem til at spille bedst mulig sammen: Kliniske kvalitetsdatabaser, kliniske retningslinjer og vurderinger – og Dansk Patientsikkerhedsdatabase, der fra maj bliver en del af Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut."
Hvordan vil du beskrive dig selv som leder – og hvordan tror du, at andre vil beskrive dig?
"Jeg ser mig selv som en tilgængelig leder med en åben dør, hvor medarbejdere kan komme med idéer og input til forbedring. På trods af geografiske spredning håber jeg, at de oplever mig som nærværende og tilgængelig. En moderne og effektiv organisation kræver en lyttende tilgang, og jeg bestræber mig på at være anerkendende og engageret. Andre må vurdere, om det lykkes.
"Jeg stræber efter at skabe resultater gennem andre og ser forbedringer i sundhedsvæsenet som mit primære mål. Jeg stiller krav til mine omgivelser om deltagelse og vilje til forandring, men har samtidig stor tillid til mine medarbejdere. Motivation udspringer af mening frem for kontrol, og jeg værdsætter åben dialog om risici og forbedringer. Læring og videndeling er afgørende for både individuelle og organisatoriske fremskridt. Min ledelsesstil er præget af ambition, åbenhed og tro på kontinuerlig udvikling."
Hvad er den største opgave?
"Den vigtigste opgave er at indfri målet om at understøtte behandlingskvaliteten for patienterne – samt bedre ressourceudnyttelse. Vi leverer viden, så sundhedspersonalet kan yde den bedste indsats i mødet med patienten. Samarbejdet med sundhedspersonalet og ledelsen i det samlede sundhedsvæsen er væsentligt for, at vi sammen lykkes med at levere bedre kvalitet. Derfor skal vi i kvalitetsinstituttet være kritisk over for den viden, vi leverer til organisationen tæt på danskerne. Er viden relevant i sundhedspersonalets hverdag? Leverer vi den viden, som er mest relevant for, at de sundhedsfaglige og ledelserne kan udvikle kvaliteten for patienterne? Og leverer vi viden i en form, så den er let at tilgå for travle personalegrupper?"
Hvilke konkrete forbedringer i kvalitetsarbejdet håber du, at fusionen mellem Behandlingsrådet og RKKP vil føre med sig?
"Grundlæggende får vi mulighed for at være mindre indbakkestyret og i højere grad anvende de redskaber, som er relevante for at opfylde målet om bedre kvalitet og ressourceanvendelse. Med fusionen har vi fået flere muskler og flere forskellige redskaber til kvalitetsarbejdet. Vi skal sørge for, at redskaberne arbejder sammen og mest effektivt understøtter hinanden."
Hvad skal der i din optik til for at sikre et højt og ensartet niveau af kvalitet i sundhedsvæsenet?
"Vi har et fantastisk stærkt og dygtigt sundhedsvæsen, som er blandt verdens bedste. Ambitionen er at gøre det endnu bedre. Det kræver adgang til data, som viser, hvilken behandling patienten får. Igennem mange år har vi opbygget data-flow – især fra hospitaler – men i takt med, at mere behandling flytter ud i primærsektoren, kræver det nye muligheder for at tilgå data. Vi håber, vi kan understøtte med vigtig databaseret viden, uanset hvor patienten bor og i hvilken sektor, de behandles. Når vi har data, kan vi flytte behandlingen i en endnu bedre retning. Og så skal vi sammen udvikle de indsatser og metoder, som giver mest effekt i kvalitetsarbejdet. Der er mange erfaringer på tværs af landet med at sikre god kvalitet og ressourceudnyttelse, og det er oplagt muligt at samle op på dét, der virker bedst."