Sundhedspersonale anmelder færre skader
Personalet på hospitalerne anmelder færre skader, som patienter har fået af behandling. Det ærgrer Patienterstatningens direktør.
I 2017 fik patienterstatningen 9.480 anmeldelser om skader, som patienter har fået i behandlingssystemet. Det er et fald på 7,1 pct. i forhold til 2016, og det er primært personalet på hospitalerne, som anmelder færre skader.
Samtidig er andelen af anerkendelser, hvor skaden skyldes ikke optimal behandling (brud på specialistreglen), steget.
”Vores erfaring er, at de anmeldelser, der kommer fra sundhedspersonalet, har en høj anerkendelsesprocent, fordi personalet - modsat patienterne - har større indsigt i, hvad der er en skade, og hvad der ikke er. Derfor er det rigtig ærgerligt, at det især er de anmeldelser, vi får færre af,” siger Patienterstatningens direktør, Karen-Inger Bast og tilføjer, at at det også kan være, at forklaringen er, at der sker færre skader ude på landets hospitaler.
"Så er faldet jo rigtig positivt,” siger hun.
74 procent af anmeldelserne bliver ikke anerkendt, og Ankenævnet for Patienterstatningen omgjorde i alt 15 pct. af de ankede afgørelser.
I alt blev der udbetalt til erstatninger på 695 mio. kr.
Omkring 300 patienters anmeldelser afvises hvert år, fordi sagerne er forældede. Patienterne er først for sent blevet opmærksomme på erstatningsordningen og går måske derfor glip af en erstatning.
Tags: patienterstatning