Tusindvis af opkald til 112-vagtcentralen er mislykkedes - minister kaldt i samråd

Flere borgere i Region Hovedstaden har oplevet ikke at kunne komme igennem til regionens 112-vagtcentral.

Det afslører Berlingske, som i tre måneder har fået medarbejdere fra vagtcentralen til at indsamle dokumentation om de mistede opkald. De har affotograferet tal for 29 døgn de seneste tre måneder. I løbet af de 29 døgn var der mindst 2.482 mistede opkald.

Liselott Blixt, sundhedsordfører for Dansk Folkeparti, hiver nu sundhedsminister Magnus Heunicke i samråd på grund af sagen, oplyser Ritzau.

Medarbejderne har indsamlet dokumentation til Berlingske, fordi de ønsker, at offentligheden får kendskab til antallet af de mistede opkald. De er overbeviste om, at de mistede opkald enten har kostet menneskeliv eller kommer til at koste menneskeliv. Alene i første uge af september var der minimum 600 mistede opkald.

»Borgerne har ét sted at få hjælp i den akutte situation. Det er på regionens 112-vagtcentral, og her risikerer de at blive ladt i stikken. Jeg kan ikke stå på mål for det længere,« siger en sygeplejerske til Berlingske. 

Vagtcentralchef Preben Hansen forklarer, at de mistede opkald er et resultat af flere opkald til vagtcentralen efter genåbningen af samfundet. I 2020 modtog vagtcentralen i gennemsnit 432 opkald om dagen, mens centralen i juni i år modtog 539 opkald dagligt. Preben Hansen oplyser i øvrigt, at man nu kalder de mistede opkald for timeout-opkald. Han mener, det er en mere retvisende betegnelse, fordi borgerne ifølge ham ikke bliver mistet.

Når man ringer 112 i hovedstaden, afgør en person fra Hovedstadens Beredskabs Alarmcentral, om opkaldet skal stilles videre til politi, brandvæsen eller en sundhedsfaglig visitator. Hvis det skal videre til en sundhedsfaglig visitator, bliver opkaldet stillet om til Vagtcentralen hos Region Hovedstadens Akutberedskab, som så kan sende en ambulance. Ifølge Berlingskes kilder mistes opkald i viderestillingen på grund af et kø-system. Et opkald registreeres som mistet, hvis der ikke er kontakt inden for 22 sekunder.

Der skal som udgangspunkt sendes en ambulance med udrykning fra regionens 112-vagtcentral, hvis et opkald er mistet. Ifølge medarbejdere er der dog på dage med mange mistede opkald ikke nok ambulancer til alle mistede opkald. Derfor sendes der ikke ambulancer til alle mistede opkald. 

De mange mistede opkald sker, da der er for få medarbejdere ansat.

"Jeg synes, at det er dybt beklageligt, at vi er havnet i den her situation. Jeg kan ikke fremskaffe nok kvalificerede medarbejdere," siger Preben Hansen.

Formand for Region Hovedstaden, Lars Gaardhøj, siger til Politiken, at han vil have afdækket, hvad der er op og ned i sagen.

»Det ser jo underligt ud, og jeg spørger også mig selv, hvad der er op og ned. Jeg vil gerne starte med at sige, at når man står i en alvorlig situation og ringer 112, så skal man have en tillid til, at man selvfølgelig kommer igennem og får den kompetente hjælp. Det giver sig selv. Tillid er afgørende her«, siger han til Politiken.

Selv hvis man kommer igennem, kan der være problemer med at få hjælp, kunne TV2 Lorry fortælle den anden dag. En ældre herre faldt om på Frederiksberg. Forbipasserende ringede igen og igen igennem en time til 112, uden at der kom en ambulance, og manden fik til sidst hjertestop. Heldigvis kom der en politipatrulje forbi, som gennem deres system tilkaldte en ambulance. Den ældre herre fik først der - en time senere - den fornødne hjælp.

Like eller del denne artikel