Formand for regionerne, Anders Kühnau (t.v.), og tidligere Medicinrådsmedlem Leif Vestergaard Pedersen.
Kühnau om Vestergaards kritik: Relevant med debat om Medicinrådet, men...
Debat
Anders Kühnau,formand for Danske Regioner
Regionerne bør tage debatten om uklare, politiske rammer for Medicinrådets arbejde, hvis opbakningen og tilliden til rådet skal bevares, mener det tidligere Medicinrådsmedlem Leif Vestergaard Pedersen. Regionernes formand, Anders Kühnau (Soc.) vil gerne tage debatten, skriver han. Men er uenig med Leif Vestergaard i, at rammerne er uklare.
Leif Vestergaard Pedersen opfordrer i et nyligt indlæg på Sundhedspolitisk Tidsskrift til debat om Medicinrådet. En opfordring, som jeg gerne kommer i møde. Det er godt og sundt med offentlige samtaler om, hvordan vi bruger samfundets penge bedst muligt. Jeg tager derfor gerne debatten om rådets arbejde og deltager også i flere debatter om emnet i øjeblikket.
Jeg er dog ikke enig i, at de nuværende politiske rammer er uklare og skaber problemer. Rammerne sætter politiske hensyn op, men overlader til fagfolk – på baggrund af forholdet mellem pris og effekt – at foretage den nødvendige afvejning af principperne, som altid er konkret i forhold til det givne lægemiddel og patientgruppen.
Det er positivt med politisk armslængde til prioriteringerne i Medicinrådet. For det er med til at sikre, at de politiske partier ikke presser hinanden til at overbyde, når det kommer til, hvilke behandlinger samfundet skal finansiere.
Jeg må også gøre opmærksom på, at når det kommer til politisk armslængde, så har vi den samme tilgang i Danmark, som andre sammenlignelige lande med lignende institutioner.
Relaterede artikler