Jesper Fisker elsker gamle, amerikanske B-film.
Jesper Fisker: Det er en skandale, at Murakami ikke har fået Nobelprisen
KULTUR-TEMPERATUR. Jesper Fisker går i operaen, læser japanske Murakami og ser amerikanske B-film, når han ikke bestrider den øverste post hos Kræftens Bekæmpelse såvel som formandsposten i den nye Sundhedsstrukturkommission.
Hvilken god kulturoplevelse har du senest haft?
”Den største oplevelse for nylig var ’Don Juan’ ude på Operaen. Det er en meget traditionel opera, men med fantastisk opsætning og fantastiske sangere. Nogle venner og jeg har sat os for at genfinde vores begejstring for opera og gå hele repertoiret igennem. Næste i rækken er ’Aida’, også ude på Operaen.”
KULTUR-TEMPERATUR
Sundhedspolitisk Tidsskrifts søstersite Sundhedskultur udspørger fremover centrale sundhedsfolk om deres oplevelser med kultur, og Jesper Fisker er den første, der stiller op.
Hvilken bog, film eller musik anbefaler du til familie og venner?
”Jeg er vild med den japanske forfatter Haruki Murakami. Der er noget magisk over hans stil, som egentlig ikke er noget for mig. Men man bliver draget og trukket ind i den måde, han får det mærkelige til at virke naturligt. Jeg er vild med både hans noveller og romaner, herunder ’Drive My Car’, der også er lavet som film. Det er en skandale, at han ikke har fået Nobelprisen. Det, håber jeg, sker, inden han dør. Og så har jeg en forkærlighed for amerikanske B-film. Gamle Schwarzenegger-film og boksefilm som hele 'Rocky'-serien med Sylvester Stallone. Amerikansk film i den periode rammer noget i mig.”
Hvilken bog, film eller lignende vil du anbefale til kolleger, fordi den er relevant for jeres fag?
”Jeg læser lige nu Kirsten Jakobsen erindringsbog ’Løftet’, der handler om et løfte til sin afdøde mand, som hun ikke kunne holde. Den rører ved mange vigtige ting og er velskrevet. Når man læser sådan nogle bøger, bliver man hele tiden gjort opmærksom på, at sundhed drejer sig om mennesker. Følelser, løfter og omsorg. Alt det der i hverdagen nogle gange ikke fylder nok, når vi taler om strukturer og cirkulærer.”
Har du selv forsøgt dig udi det kunstneriske?
”Da jeg var ung, spillede jeg saxofon og syntes, det var fantastisk. Vi spillede sådan noget jazzrock – det er der sikkert ikke noget, der hedder mere. Men talentet var ikke proportionalt med ambitionen, så jeg valgte at tage en uddannelse i stedet for.”
CV: Jesper Fisker
- Udpeget af regeringen som formand for Sundhedsstrukturkommissionen
- Administrerende direktør i Kræftens Bekæmpelse siden 2018
- Tidligere departementschef i flere ministerier, direktør i Sundhedsstyrelsen og hos Sundheds- og Omsorgsforvaltningen i Københavns Kommune
- Cand. scient.pol., bosiddende på Frederiksberg med kone og tre børn, oprindeligt fra Frederikshavn