
”Når mænd de facto går mindre til lægen end kvinder, så belaster de også lægen mindre. Det er den virkelighed, vi har taget udgangspunkt i, frem for hvordan lægesøgningen burde være i en ideel verden. At mænd burde gå til lægen mere, er en anden diskussion for mig at se. Vi har lavet en faktabaseret model,” siger Jakob Kjellberg.
Professor forsvarer nye patienttal hos praktiserende læger: Modellen er baseret på faktiske forhold
Den nye nationale fordelingsmodel får hug af praktiserende læger, der undrer sig over, at mænd er mindre vægtet end kvinder, og at ghettoklinikker i Gellerup og Vollsmose skal se flere patienter. Professor i sundhedsøkonomi Jakob Kjellberg forsvarer modellen, han har stået fadder til, og som tager udgangspunkt i reel lægesøgning frem for, hvordan lægesøgningen burde være.
Praktiserende læger fik for nogle uger siden at vide, hvor mange patienter de fremover skal have i deres klinik. Hidtil har alle haft det samme tal – 1.600 patienter. Nu får hver enkelt læge i stedet et tal, som beregnes ud fra, hvor meget lægehjælp borgerne i området bruger.
Men mange læger undrer sig over, at den nye model betyder, at klinikker i udsatte områder som Gellerup og Vollsmose skal tage imod flere patienter. De oplever allerede, at patienterne i disse områder er mere syge, ofte har flere sygdomme på én gang og samtidig kan have svært ved at forstå sundhedssystemet. Derfor havde mange læger forventet, at deres patienttal skulle være lavere – ikke højere.
Som Sundhedspolitisk Tidsskrift skrev i september, står de såkaldte Deep End-klinikker til at blive opnormeret, det samme gør storbyklinikker præget af syge mænd og flygtninge fra Ukraine og Rumænien. Deep End er et netværk af praktiserende læger, der arbejder i nogle af landets mest socialt belastede områder og tæller i dag omkring 100 læger.
Sundhedsøkonom Jakob Kjellberg er en af modellens fortalere. Professoren fra VIVE (Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd) har siddet med i ekspertudvalget, der har rådgivet om udformningen, og han har ligeledes siddet med i Sundhedsstrukturkommissionen. Han har noteret sig kritikken af en model, han tidligere hos Sundhedsmonitor har kaldt enkel og gennemsigtig.
Han virker dog ikke synderligt rystet eller overrasket over den kritik, som er haglet ned over de nye normtal.
”Vi havde jo skrevet i vores oplæg, at der nogle steder som i Vollsmose og Gellerup kunne blive brug for en mere håndholdt tilgang. Men det handler om, at borgerne i de områder ikke går så meget til læge, som man kunne forvente. Når de ikke går til læge, så belaster de heller ikke systemet på samme måde. Så ja, alle os i ekspertudvalget var klar over, at der var områder, som modellen ikke ville ramme.”

