Hvad mon Sundhedsstruktur-kommissionen tænker om elektroniske patientjournaler?
Debat

Psykolog i Region Sjælland og
DEBAT: Sundhedsstrukturkommissionen inviterer til topmøde 8. december, og første workshop handler om udbredelsen af fælles digitale løsninger. Daglig bruger af Sundhedsplatformen, Flemming Rasmussen, har store forventninger til arbejdet i kommissionen – men måske er det som at tro på julemanden?
I efterhånden ganske lang tid har vi på de sjællandske sygehuse brugt Sundhedsplatformen. Det er for de fleste medarbejdere aldrig blevet den store kærlighed; for en del er det nok nærmere den, man er blevet tvangsgiftet med.
Bevares, der opstår da færre systemfejl i dag, end der gjorde de første år. Men brugerfejl opstår nemt, for hvis vi arbejder med noget, som vi ikke håndterer hver dag, så er der to mottoer, der tages i brug: ”Søg – og du skal, måske, finde” og ”Gæt en knap”. Brugervenligheden er, som den hele tiden har været: uanstændigt ringe. Tidsforbruget ved journalen er stadigvæk højere end ved tidligere løsninger. Til gengæld er overblikket over patientens journal på mange områder blevet dårligere – selv med års erfaring i brug af Sundhedsplatformen.
En række ting blev stillet i udsigt, da vi fik systemet. For eksempel nem adgang til information, nemt at bruge journalen, hurtigt at søge information i, høj kvalitet af ledelsesinformation – og op til en milliard sparet hvert år efter fuld implementering. Alt dette var hvad det leverende firma, EPIC, kunne berette på glittet papir og smarte Powerpoints. Der er ikke på den store klinge leveret noget, der har gjort arbejdsdagen bedre og kvaliteten af arbejdet bedre. Tværtimod. Det er mig komplet uforståeligt, at man overhovedet godkendte leverancen efter implementeringen.
En del medarbejdere har forladt det offentlige sygehusvæsen, fordi de ikke holdt Sundhedsplatformen ud. Og den ene redningsplan efter den anden er blevet lagt frem for at forbedre produktet. Uden held. Mange brugere har klaget – internt og i pressen. Men af en eller anden grund har der været talt for døve øren.
I Finland fungerer samme system heller ikke – af sprogmæssige årsager har jeg ikke kunnet følge sagen deroppe særligt tæt.
Norge har jeg derudmod fulgt tæt. Lige nu er der deroppe reprise på den danske skandale. Flere dødsfald er knyttet sammen med Helseplattformen, som journalen hedder deroppe. Den er blevet udsat gang på gang – og netop i disse dage udsættes videre udrulning igen. Samtidigt med at St. Olavs Hospital, det fjerdestørste hospital i Norge, kører med forøget bemanding og nedsat produktivitet samt patientsikkerhedstruende forhindringer. Og Helseplattformen har været implementeret på dette hospital i mere end et år! Men den naive forestilling om, at EPIC kan levere på visionen om ”En patient – en journal” kommer aldrig til at kunne lade sig realisere. Men i det bestemmende lag er der stadigvæk mange, der tror på den – og så den med julemanden…?
Jeg tror, håber og forventer, at Sundhedsstrukturkommisionen kommer til at fremlægge en visionær, gennemførlig plan for fremtidens sundhedsvæsen. Jeg håber og forventer at de også har en mening om de to forskellige elektroniske patientjournaler, der fungerer på de offentlige sygehuse i Danmark. Sundhedsplatformen i Øst. Midt/Syd/Nord-EPJ i Vest-Danmark. Og at kommisionen tager stilling til, om journalerne gør, hvad de skal – økonomisk, patientsikkerhedsmæssigt og arbejdsglædefremkaldende ved at understøtte gode rutiner for højt kvalificeret patientbehandling.
Jeg håber ikke, at det er mig, der er tror på en illusion – og på julemanden…?