Vaccinationskaos kunne have været undgået
Debat
Sundhed og Life Science i Dansk Erhverv
DEBAT: Landets vaccinationscentre er kun placeret i de større byer, og generelt skal man transportere sig over meget lange afstande, hvis man ikke bor i de større byer. Det er ikke hensigtsmæssigt for hverken ældre eller sårbare borgere, og derfor ligger vaccinerne nu i centrene og samler støv, skriver Katrina Feilberg, der er markedschef for Sundhed og Life Science i Dansk Erhverv.
Køerne vokser lige nu foran apotekerne og de praktiserende lægers klinikker. Her står sårbare borgere og borgere over 65 år i kø for at få den årlige influenzavaccination, som de bliver opfordret til at modtage. Gerne i kombination med coronavaccinen, som tilbydes til alle over 50. For myndighederne har meddelt, at vi går en heftig influenzasæson i møde og i kombination med den velkendte trussel fra corona, er det noget vi skal tage ganske alvorligt. Udfordringen er bare, at kapaciteten er begrænset, og at halvdelen af de indkøbte vacciner ligger i regionens vaccinationscentre og samler støv. For borgerne vil helst have vaccinen tæt på deres hjem og ønsker ikke at skulle transportere sig mange kilometer for at få et stik.
Det kan ikke komme som nogen overraskelse for regionerne eller for myndighederne. Særligt ikke, fordi de allerede var advaret om, at det ville blive udfaldet af beslutningen om at fastholde en stor del af kapaciteten i vaccinationscentrene i stedet for at give flere private aktører mulighed for at deltage i vaccinationsindsatsen lige som tidligere år.
I juni vedtog et flertal i Folketinget, at influenzavaccinationsindsatsen i praksis skulle hjemtages til regionerne samtidig med, at Statens Serum Institut fik mulighed for at bestemme, hvilke myndigheder eller private virksomheder, der skal kunne modtage vacciner. Allerede i høringsprocessen gjorde Dansk Erhverv og andre aktører opmærksom på, at det ville skabe alvorlige udfordringer.
For vi ved, at tilgængelighed og nærhed er vigtig, når vi skal have tilslutningen til vaccinationer op. Derfor er det helt logisk, at man helst vil have vaccinen tæt på sit eget hjem. Det er en tendens, som også blev understreget i vaccinationsindsatsen under COVID-19, hvor de private aktører trådte til med kort varsel og forhøjede kapaciteten markant, da regionerne ikke selv kunne følge med. Derfor kan det ikke komme bag på nogen, at både de praktiserende læger og apotekerne er pressede.
Tidligere år har alle læger haft mulighed for at bestille vacciner og udføre gratis vaccination på borgere i målgruppen. Det skabte en meget bredt forankret vaccinationsindsats og derfor en meget nem adgang til at blive vaccineret for de pågældende risikogrupper, som oftest 65+ og andre særligt udsatte grupper. Som borger i risikogruppen kunne du blive vaccineret hos din egen læge, men ofte også på dit lokale apotek, på din arbejdsplads, i supermarkedet, i den lokale idrætsforening osv. hvor også private aktører havde mulighed for at tilbyde vaccinationer tæt på borgeren.

