
”Det er glædeligt, at COVID-19 nu ser ud til at have tabt pusten. Tendensen er klar, for vi ser faldet alle de steder, hvor vi måler smitten,” siger Bolette Søborg.
Nu knækker smittekurverne: Corona, RS-virus og influenza på retur
Efter en periode med et højt niveau af smitte med hele tre virusbårne sygdomme – COVID-19, RS-virus og influenza – ser det nu ud til, at smittekurverne er ved at knække.
Det viser denne uges tendensrapport fra Statens Serum Institut (SSI).
Især COVID-19-smitten er faldet markant og er nu på 35 tilfælde per 100.000 indbyggere, hvor det i uge 1 var på 77 tilfælde per 100.000 indbyggere. Faldet ses på alle tilgængelige måleparametre, både antallet af konstaterede tilfælde, i spildevandsanalyser, på positivprocenten, samt andelen af formodede smittede i COVID-meters brugerpanel. Også antallet af indlæggelser er faldet. Der er i uge 2 således 382 nye indlæggelser sammenlignet med 642 i uge 1. Det er fortsat de 70-89-årige, der udgør den største gruppe af nyindlagte.
Den højeste smitteforekomst ses fortsat i Region Sjælland (54 per 100.000 indbyggere), mens den laveste smitteforekomst i uge 2 ses i Region Hovedstaden (26 tilfælde per 100.000 indbyggere).
”Det er glædeligt, at COVID-19 nu ser ud til at have tabt pusten. Tendensen er klar, for vi ser faldet alle de steder, hvor vi måler smitten,” siger overlæge og sektionsleder Bolette Søborg fra SSI.
Hun mener, at faldet kan skyldes en øget immunitet i befolkningen:
”Det er påfaldende, at det er sket så hurtigt og så markant og eksempelvis ikke samtidig kan forklares med, at vejret er blevet bedre. Der tyder på, at vi nu har opbygget en vis immunitet i befolkningen over for de virusvarianter, der i øjeblikket er i omløb,” siger hun.
