
Den britiske sundhedsminister Karin Smyth besøgte torsdag Tingbjerg. Til højre er direktør Magnus T. Jensen fra Steno Diabetes Center Copenhagen. Foto: Nils Meilvang
Diabeteskurven falder i det udsatte boligområde Tingbjerg – resten af landet halter bagefter
I mere end ti år har Steno Diabetes Center Copenhagen samarbejdet med blandt andet Københavns Kommune og boligorganisationer for at fremme sundheden og reducere risikoen for type 2-diabetes i den udsatte bydel Tingbjerg i København. Nu viser nye tal, at forekomsten af sygdommen falder i området, mens den fortsat stiger på landsplan. Den forebyggende indsats i Tingbjerg har tiltrukket sig international opmærksomhed.
Den positive udvikling blev offentliggjort torsdag af Steno Diabetes Center Copenhagen i forbindelse med et besøg af den britiske sundhedsminister Karin Smyth. Ministeren var i Region Hovedstaden for at hente inspiration til, hvordan man kan styrke sundheden i udsatte boligområder i Storbritannien.
Gennem årene er en række sundhedsfremmende initiativer i Tingbjerg blevet udviklet i samarbejde med beboerne, boligsociale indsatser, lokale foreninger og kommunale institutioner. Det er en tilgang, der har vakt interesse uden for Danmarks grænser, fordi sociale forhold og sundhed ofte hænger sammen, og fordi beboere i almene boligområder generelt har et lavere sundhedsniveau end resten af befolkningen.
Der bor cirka 7.000 personer i Tingbjerg, der er en bydel i Brønshøj-Husum i Københavns Kommune. Ifølge Danmarks Statistik var 79 procent af beboerne i Tingbjerg i 2020 indvandrere eller efterkommere af indvandrere.
Rapport fra Statens Institut for Folkesundhed fra 2017 dokumenterer, at beboere i almene boliger i gennemsnit har dårligere helbred end resten af befolkningen. De har oftere diabetes, lungesygdomme, migræne og søvnproblemer og føler sig oftere ensomme. Samtidig viser rapporten, at beboere i almene boliger har et højere ønske om at ændre sundhedsvaner, hvilket skaber potentiale for målrettede indsatser som den i Tingbjerg.
Rapporten afdækkede også, at beboere i almene boliger i højere grad lider af kroniske sygdomme, har dårligere helbredsrelateret livskvalitet og en markant højere forekomst af psykiske lidelser og søvnproblemer sammenlignet med den øvrige befolkning. Den viste desuden, at 42 procent af beboerne sjældent eller aldrig havde kontakt med deres naboer, hvilket er højere end landsgennemsnittet. Ensomhed, ringere sociale relationer og flere sundhedsudfordringer skaber en ekstra barriere for at forbedre livskvaliteten.

