Skip to main content

Sundhedspolitisk Tidsskrift

Forskning: Skærmtid har sammenhæng med langsigtede hjerneforstyrrelser hos børn

At placere helt små børn foran en iPad, et fjernsyn eller en mobiltelefon kan få konsekvenser på lang sigt. I hver fald slår ny forskning fast, at der er en sammenhæng mellem skærmtiden for små børn og børnenes koncentration og adfærd, når de bliver ældre.

Studiet er offentliggjort i tidsskriftet JAMA Pediatrics. 

Det er forskere fra National University of Singapore, som har undersøgt 437 små børn, da de var henholdsvis 12 og 18 måneder gamle – og igen, når de var ni år gamle. I en alder af 12 måneder så børnene i gennemsnit på en skærm i to timer om dagen.

Undersøgelsen viser, at skærmbruget hos de små børn var forbundet med ændringer i hjerneaktiviteten på EEG-målinger inden to-årsalderen og negative kognitive konsekvenser i forhold til opmærksomhed og de såkaldt eksekutive funktioner i en alder af ni år. Eksekutive funktioner spiller en vigtig rolle i styring og regulering af egen adfærd og kan påvirke både skolegang, arbejde og sociale relationer.

Jo mere skærmtid, jo større ændringer i hjerneaktiviteten var der på EEG-målingerne.

Forskerne understreger, at det er nødvendigt med yderligere forskning for at adskille den direkte effekt af skærmbrug i spædbarnsalderen fra andre faktorer i familien, der disponerer for tidligt skærmbrug og potentielle kognitive problemer. Det kan for eksempel være forældrenes måde at opdrage på.

»Jeg kunne forestille mig, at de, der stikker deres børn en skærm i etårsalderen, det er nogle forældre, som måske stiller færre krav til deres børn eller måske er mindre interesserede i deres børn,« siger Albert Gjedde til i Berlingske. Han er hjerneforsker og professor på Københavns Universitet.

Albert Gjedde siger til Berlingske, at han finder antallet af timer, de 12 måneder gamle børn i studiet har tilbragt foran en skærm, »chokerende«.

»Det er nærmest det mest opsigtsvækkende resultat, at børn på 12 måneder, hvor de jo knap og nap kan gå, har mindst to timers skærmtid. Jeg er bare meget overrasket over, at det kan lade sig gøre. Det viser jo i hvert fald, at der er en adfærdsform, som giver en negativ effekt. Om det så er opdragelsesmetoden eller skærmen i sig selv, ved vi ikke.,« siger Albert Gjedde til Berlingske.

Norge: De mindste børn skal ikke se skærm

I Danmark anbefaler sundhedsmyndighederne, at man begrænser børns skærmtid. De kommer dog ikke med et minuttal for, hvad der så er passende. De norske myndigheder har derimod for nyligt ændret deres anbefalinger, så børn på tre-fem år højest bør have én times skærmtid om dagen, mens børn under to år slet ikke bør bruge tid foran skærmen.

Og Anne A. E. Thorup, der er overlæge ved Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center og professor ved Københavns Universitet, siger til Danske Kommuner, at vi har været for ukritiske i vores tilgang til børn og unges skærmforbrug, og foreslår, at vi fastsætter anbefalinger for, hvor mange timer om dagen børn i forskellige aldre har godt af at være på skærm.

"Vi har lavet verdens største eksperiment, og vi ved ikke, hvad det gør ved hjernen i barnets vigtige udviklingsfaser. Da jeg var barn, sad jeg omme på bagsædet af min fars Peugeot 404, mens han sad på forsædet og røg Cecil uden filter. Det ville vi aldrig gøre i dag, og jeg tror også, der kommer en modreaktion til dette her grænseløse digitale overforbrug," siger hun til Danske Kommuner.

Også de voksnes store skærmforbrug kan være skadeligt for små børn, siger hun til Danske Kommuner:

"Det lille barn har brug for et levende ansigt, som sætter ord og ansigtsudtryk sammen. Og hvis mor kigger på en skærm tre-fire timer om dagen – også når barnet gynger eller får øje på en due – så mangler hjernen de sociale stimuli, som man får af at have en direkte kontakt til et andet menneske. Alle de mange tusind små nonverbale kommunikationssignaler lærer man kun ved at være sammen med andre mennesker."

 

 

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er en del af den populationsbaserede undersøgelse "Growing Up in Singapore Toward Healthy Outcomes" (GUSTO). Gravide mødre blev inkluderet i undersøgelsen i deres første trimester mellem juni 2009 og december 2010. En del af børnene, der gennemførte neurologiske undersøgelser i en alder af 12 måneder og 9 år, fik udført en EEG-måling i en alder af 18 måneder. Der blev indsamlet data fra tre tidspunkter (12 måneder, 18 måneder og 9 år) for at undersøge sammenhængen mellem skærmbrug hos spædbørn, EEG-mål og kognitive resultater i en alder af 9 år. Dataene blev indsamlet fra november 2010 til marts 2020 og analyseret mellem oktober 2021 og maj 2022.

Del artikler