Thomas Benfield elsker musik og bøger og ville selv gerne kunne synge og spille klaver. Men ifølge ham selv ejer han ikke en tone i livet.
Hvidovre-professor: Roskilde Festival er den vildeste oplevelse
Corona-eksperten Thomas Benfield fra Infektionsmedicinsk Afdeling på Hvidovre Hospital nyder opbuddet af forskellig musik på Roskilde Festival, når det er sommer. Nu hvor sommeren går på hæld, anbefaler han i stedet de koncerthungrende at tage i DR Koncerthuset.
Hvilken god kulturoplevelse har du senest haft?
KULTUR-TEMPERATUR
Sundhedspolitisk Tidsskrifts søstersite Sundhedskultur udspørger centrale sundhedsfolk om deres oplevelser med kultur.
”Roskilde Festival er den vildeste oplevelse. Der er jo alt. Og jo, jeg kender færre og færre navne på programmet år for år. Inden første koncert. Til gengæld kender jeg flere og flere bands, når festivalen er slut. Få steder man kan høre så forskellig musik som Burna Boy, Dry Cleaning, Sudan Experience, Lizzo, Lil Nas X, Prisma, Rosalia, Blur, Kesi, Guldimund, Ukendt Kunstner, Black country, New road og Charlotte Adigéry & Bolis Pupul… Wow! Og der var jo mange, mange flere.”
Hvilken bog/film/musik kan du anbefale til familie og venner?
”Nu er der længe til næste festival. I mellemtiden kan jeg anbefale koncerterne i DR Koncerthuset. Fabelagtigt. Et symfoniorkester og en koncertsal i verdensklasse. Og dirigenterne. Prøv Barbara Hannigan eller Fabio Luisi. Eller DR Big Band med den utrolige Miho Hazama.
Og så har det allerede været nævnt af en anden i denne artikelserie, at det er en skandale, at Murakami ikke har fået Nobels Litteraturpris (nævnt af Jesper Fisker, læs her). Jeg er enig. Cormac McCarthy burde også have haft én. Hans univers er helt anderledes. Mørkt. Læs hans bøger på engelsk. Man kan begynde med ‘The Road’, ‘No Country for Old Men’ og ‘Blood Meridian’.”
Hvilken bog/film/musik vil du anbefale til kolleger, fordi den er relevant for dit fag?
”Der er et par bøger, som jeg tit giver i gave. ’The Lady Tasting Tea’ skrevet af David Salsburg handler om noget så kedeligt som moderne statistik. Her lykkes det med vid og humor. En anden bog er ’A Journal of the Plague Year’, hvor Daniel Defoe i 1700-tallet beskrev, hvordan man kortlægger en epidemi. Det har været meget apropos.”
Har du selv forsøgt dig udi det kunstneriske?
”Jeg har ikke en tone i livet. Ville ellers gerne kunne synge og spille klaver.”
Om Thomas Benfield, 57
- Professor, overlæge, dr. med., Infektionsmedicinsk Afdeling, Amager og Hvidovre Hospital
- Direktør, Center of Research & Disruption of Infectious Diseases
- Har publiceret mere end 120 originalartikler og samarbejde med en lang række nationale og internationale forskningsgrupper.
- Lægevidenskabelig embedseksamen fra Københavns Universitet i 1992, speciallægeanerkendelse i infektionsmedicin i 2005, dr.med. i 2003