Skip to main content

Sundhedspolitisk Tidsskrift

Laars Gaardhøj inspireres af skuespilleren Esben Dalgaards podcast ’Inden vi dør’. "Det er hårdt at lytte til, men også humoristisk, og så er det befriende, at der tales om døden og særligt det liv, der skal leves inden, vi dør," siger han.

Regionsrådsformand Lars Gaardhøj har flair for at tegne

KULTUR-TEMPERATUR. Region Hovedstadens regionsformand Lars Gaardhøj bliver mindet om sit ansvar over for patienterne via en podcast med kræftramt skuespiller. Derudover kan han lide at tegne bygninger og huse, når han en sjælden gang har ledige hænder.

Hvilken god kulturoplevelse har du senest haft?

”Sidste fredag var min kone og jeg i Malmø til koncert med det svenske band Bo Kaspers Orkester. Det er et fantastisk orkester med virkelig dygtige musikere, og de blander jazz og pop i en særlig svensk bossanova-stil. Ofte med finurlige tekster om kærligheden og livets op- og nedture, altid leveret med humor. Jeg har set dem flere gange live, og de minder mig om, da jeg i foråret '98 boede i Stockholm og var i praktik på den danske ambassade. Det var deromkring, jeg begyndte at lytte til dem, og det var en fantastisk tid.”                              

KULTUR-TEMPERATUR

Sundhedspolitisk Tidsskrifts søstersite Sundhedskultur udspørger fremover centrale sundhedsfolk om deres oplevelser med kultur. 

Hvilken bog/film/musik kan du anbefale til familie og venner?

”Jeg er uddannet historiker, så mine anbefalinger er ofte historiske værker i den lettere genre. For et års tid siden fik jeg selv en bog om Syrienskrigen foræret, der hedder ’Så længe citrontræerne gror.’ Bogen handler om en syrisk farmaceut, der under bombningerne af Homs (by i det vestlige Syrien, red.) må være både kirurg og læge på et hospital. Hun er i syv sind, om hun skal flygte, eller om ansvaret for patienterne er større. Undervejs forelsker hun sig, så der er også en kærlighedshistorie, som bærer håbet i sig. Det er en meget stærk bog, som sætter sig, og den giver jeg selv som gave nu. Man læser den ikke uden at knibe en tåre undervejs.”

Hvilken bog/film/podcast vil du anbefale til kolleger, fordi den er relevant for sundhedsområdet?

"Jeg lytter til skuespilleren Esben Dalgaards podcast ’Inden vi dør’ på DR. Han har selv modermærkekræft i stadie fire, og han inviterer i hvert afsnit et andet menneske med en uhelbredelig sygdom ind. De taler om sygdommen, hvordan den blev opdaget, og hvad det har betydet for livet på godt og ondt. Det er hårdt at lytte til, men også humoristisk, og så er det befriende, at der tales om døden og særligt det liv, der skal leves inden, vi dør. Podcasten minder mig om, hvor vigtigt livet er, men også mit ansvar som regionsrådsformand over for patienterne, når de har brug for hjælp, støtte og tryghed i behandlingen. Og så er formatet fint, hvert afsnit varer 30-40 minutter og passer godt ind i en travl dag.”

Har du selv forsøgt dig udi det kunstneriske? 

”Da jeg var barn, tegnede jeg meget, og troede, at jeg måske skulle blive arkitekt. Dengang tegnede jeg bygninger, huse, landskaber eller slotte, og jeg har stadig en vis flair for det i dag. Det er jo sådan noget, man nu og da gør, når man har ledige hænder, på samme måde som at andre tegner kruseduller, når de taler i telefon. Det er på et simpelt niveau. Derudover kan jeg godt lide at synge, det gør man jo en del som socialdemokrat. Og indrømmet, det kunne være fantastisk, hvis man på samme måde som Bill Clinton kunne overraske alle og spille saxofon.”

 

 

Lars Gaardhøj, 49 år

  • Regionsrådsformand i Region Hovedstaden siden 2021, valg for Socialdemokratiet
  • 2. næstformand i Danske Regioner, formand for politisk arbejdsgruppe om digitalisering og datadeling
  • Formand for Dansk Selskab for Patientsikkerhed
  • Formand for Sundhed.dk
  • Valgt til regionsrådet siden november 2009
  • Cand.mag. i samtidshistorie, Syddansk Universitet, 2001

kultur, kulturtemperatur

Del artikler