Skip to main content

Sundhedspolitisk Tidsskrift

Dorthe Boe Danbjørg nævner som den tredje deltager i ´sundhedstemperatur´ forfatteren Haruki Murakami. Den japanske forfatter er åbenbart et hit blandt sundhedsfolk.

Ny DSR-forkvinde: Dansk forfatter får kultur og sundhedspolitik til at smelte sammen

KULTUR-TEMPERATUR. Forkvinde for DSR Dorthe Boe Danbjørg hylder Anna Juuls beskrivelse af psykiatrien, der er både poetisk og indigneret. Bogen ’Superskurk’ er for den nye forkvinde et eksempel på, hvordan sundhedsprofessionelle kan have gavn af at møde litteraturens særlige stemmeføring.  

Hvilken god kulturoplevelse har du senest haft?

”Jeg har været to gange i teatret der seneste tid. Jeg var på Odense Teater og se ’Det’, en forestilling baseret på Inger Christensens digtsamling af samme navn. Det var sanseligt teater fuld af følelser og musik. På Teater Republique så jeg et stykke baseret på Maren Uthaugs ’En Lykkelig Slutning’. Det handler om en slægt af bedemænd og foregik som en monolog. Der var 16 grader under forestillingen, som i et kølerum i en bedemandsforretning. Det var også enormt intenst.”

KULTUR-TEMPERATUR

Sundhedspolitisk Tidsskrifts søstersite Sundhedskultur udspørger fremover centrale sundhedsfolk om deres oplevelser med kultur. 

Hvilken bog/film/musik kan du anbefale til familie og venner? 

”Jeg har mange bøger, som jeg anbefaler til venner og familie. Men en af de vildeste bøger, jeg nogensinde har læst, er Haruki Murakamis ’1Q84’. Jeg var helt væk i den bog. Den er så forunderlig og fantastisk. Den består af tre bind, og det tredje bind var endnu ikke oversat til dansk, så jeg måtte læse den på engelsk, fordi jeg kunne ikke vente.” 

Hvilken bog/film/podcast vil du anbefale til kolleger, fordi den er relevant for dit fag?

”’Superskurk’ af Anna Juul. Den handler om en ung kvinde, der lever med en psykiatrisk lidelse. Hun får fortalt om mødet med sundhedsvæsenet på en poetisk måde, samtidig med at hun er p… sur. En bog som den er et godt eksempel på, at vi kan bruge litteraturen som sundhedsprofessionelle, og at forfattere og digtere kan sætte ord på tingene på en særlig måde. Så smelter kultur og sundhedspolitik sammen.”

Har du selv forsøgt dig udi det kunstneriske?

”Jeg har kun skrevet faglitteratur, især om sygepleje og ny teknologi, men jeg har hver gang nydt at være med til at skrive og redigere et værk, hele processen fra første tanke til det færdige manuskript. Det var også sjovt at være redaktør på debatbogen ’Pissedårlig sygepleje’. Trods titlen skal man ikke tage fejl: At skrive den var drevet af kærlighed til faget. Jeg tror på, man kan forandre via kritik.”

Om Dorthe Boe Danbjørg, 48

• Forkvinde for Dansk Sygeplejeråd (DSR) siden september 2023
  • Næstforkvinde i DSR siden 2018
  • Sygeplejeforsker ved Hæmatologisk Afdeling, OUH, 2016-2018
  • Uddannet sygeplejerske i 2000

kultur, kulturtemperatur