Marijke Vittrup kan stadig bruge sin designtrang i arbejdet med patientforeningens visuelle elementer.
Øjenforeningens direktør har stadig gavn af sin barnedrøm om at blive designer
KULTUR-TEMPERATUR. Marijke Vittrup kom ikke til at gå designvejen, som hun drømte om som barn, men blev i stedet direktør for Øjenforeningen. Her kan den tidligere forlagschef stadig bruge sin designtrang i arbejdet med patientforeningens visuelle elementer.
Hvilken god kulturoplevelse har du senest haft?
”Forfatter Thomas Korsgaard, der sidste år var med i vores oplysningskampagne ’Er du blind for grøn’, har været så sød at sende mig sine nyeste udgivelser, kortromanen ’Mente I det’ og børnebogen ’Drengen der gik i ét med tapetet’. Jeg er godt i gang med begge bøger og glæder mig til i julen at få tid at læse resten. En lille smagsprøve: ”Hvad koster det at grine? / Og hvorfor føles det så godt? / Hvad vil du helst i verden: være glad eller flot?””

KULTUR-TEMPERATUR
Sundhedspolitisk Tidsskrifts søstersite Sundhedskultur udspørger fremover centrale sundhedsfolk om deres oplevelser med kultur.
Hvilken bog, film eller musik anbefaler du til familie og venner?
”Jeg har skrevet bacheloropgave om musicalgenren og dens historie. Så det er noget, jeg er temmelig nørdet omkring. I den mere populære ende, men på absolut kunstnerisk topniveau, vil jeg her op til jul anbefale albummet ’Just in time for Christmas’ af Nancy LaMott.”
Hvilken bog vil du anbefale til kolleger, fordi den er relevant for sundhedsområdet?
”Jeg vil anbefale ’Snart er vi alle patienter’ af Alexandra Jønsson og John Brodersen. Bogen handler om overdiagnostik og sætter et overset problem på dagsordenen. Den giver et solidt grundlag for at diskutere og forstå problemet.”
Har du selv forsøgt dig ud i det kunstneriske?
”Som barn drømte jeg om at blive designer. Det blev ikke til noget. I stedet har jeg kastet mig over kommunikation, og særligt i de visuelle elementer kommer min designtrang til udtryk.”
Om Marijke Vittrup, 51
- Direktør i Øjenforeningen siden 2017
- Tidligere forlagschef hos Bazar Forlag, salgs- og markedschef hos L&R Business og marketing- og projektleder i Børsen Associated Media
- Cand.mag. i medievidenskab og bachelor i kommunikation