Skip to main content

Sundhedspolitisk Tidsskrift

Vi skal ikke spille roulette med psykiatriske patienter

Debat

Finn Rudaizky (DF)
Medlem af regionsrådet i Region Hovedstaden og
af Borgerrepræsentationen, Københavns Kommune

DEBAT. I sommer førte personalemangel i Region Hovedstadens psykiatri til, at sengepladserne på afdeling M på Psykiatrisk Center Sct. Hans måtte lukke i to uger og patienter behandles ambulant. Det vil ske igen i 2024 – og også på Børne- og ungdomspsykiatrisk Center Sct. Hans, skriver Finn Rudaizky. "Det er i psykiatrien nærmest at spille roulette med de syge," siger han.

Regionsrådet i Region Hovedstaden har den 22. august 2023 tilkendegivet, at “fremtidige midlertidige lukninger af tilbud i psykiatrien, i videst muligt omfang undgås”.

Nedlukning har vist sig at påvirke behandlingsforløb negativt, især hvad angår de mest sårbare patientgrupper. I sommer gik sommerferie-lukning på Psykiatrisk Center Sct. Hans, afdeling M, efter DF’s opfattelse, ikke optimalt. Det er vigtigt, at patienterne møder personale, som de kender i forvejen. Det var rent faktisk næsten ikke tilfældet.

Også derfor er jeg meget bekymret for endnu en sommerferielukning. Og i sommeren 2024 vil man udover afdeling M også lave sengelukninger på Børne- og ungdomspsykiatrisk Center Sct. Hans. Det er der behov for, at der kommer mere gennemsigtighed om.

Efter DF’s opfattelse var der for store problemer i sommer med en total nedlukning, og også derfor er vi imod nye totalnedlukninger. 

Jeg vil gerne opfordre flertallet af mine kolleger i regionsrådet om at revidere deres luknings-synspunkt og i stedet for lægge pres på direktion og psykiatri-ledelse for at komme med forslag om en mere tidssvarende og hensigtsmæssig løsning.

Det skal da ikke gå ud over patienterne, at der skal afvikles ferie. Det er i psykiatrien nærmest at spille roulette med de syge.

Den 12. december har jeg rejst problemet i regionsrådet. Det er mit håb, at politikerne vil være med til at give de psykiatriske patienter en god julegave. Gaven kunne være at finde en langt bedre løsning i sommerferien for de mest sårbare psykiatriske patienter.