Skip to main content

Sundhedspolitisk Tidsskrift

Magnus T. Jensen har tidligere spiller guitar i et band, men nu spiller han mest ’Rapanden Rasmus’ for sine små børn.

Steno-direktør har lige besøgt museum, hvor han så billeder af sin oldefar, farfar og far

KULTUR-TEMPERATUR. Magnus T. Jensen har lige fået et professorat på Københavns Universitet ved siden af sin direktørstilling på Steno Diabetes Center Copenhagen. Hans oldefar, den Nobelpris-vindende forfatter Johannes V. Jensen, læste også medicin, inden han blev en central skikkelse i dansk litteratur.

Hvilken god kulturoplevelse har du senest haft?

”I forbindelse med et arbejdsmøde i Farsø besøgte jeg for nylig min oldefars museum, Johannes V. Jensen & Thit Jensen Museet. Der er billeder af min farfar og far som unge mænd og børn, og genstande, som jeg husker hjemmefra, så det er sjovt, rørende og nostalgisk på én gang. Der hænger et stamtræ på museet, hvor jeg også indgår. Mit barn på to år, og min nyfødte er endnu ikke kommet op på træet, det håber jeg, de gør. Johannes V. Jensen læste også til læge, inden han blev en berømt forfatter, det samme gjorde hans tre sønner – hvoraf den ældste var min farfar – og min far, så det er blevet i familien.”

KULTUR-TEMPERATUR

Sundhedspolitisk Tidsskrifts søstersite Sundhedskultur udspørger fremover centrale sundhedsfolk om deres oplevelser med kultur. 

Hvilken bog/film/musik kan du anbefale til familie og venner? 

”Jeg vender gang på gang tilbage til Isaac Asimov. Han var professor i kemi og en slags fader til science fiction-genren. Hans værker har vist sig at være visionære og nærmest profetiske. Mange af hans tekster er skrevet i 50’erne, men de handler om vores virkelighed nu. Om AI, teknologi og etik. Teknologi og betydningen for vores samfund optager mig meget, også i mit professionelle liv.”

Hvilken bog/film/podcast vil du anbefale til kolleger, fordi den er relevant for dit fag?

”Wilhelm Bergsøes roman ’Fra Piazza del Popolo’ står i min bogreol et sted. Her er en scene, jeg tit tænker på, der foregår under koleraepidemien i 1853 i København. Der er en ung læge, der begiver sig ind i et fattigt kvarter på Christianshavn, hvor smitten er særlig slem. Man ser leveomstændighederne, og en ung kvinde ligger død af kolera. Scenen handler om social ulighed i sundhed, og koleraepidemien blev et startskud i forhold til at tænke folkesundhed, boligforhold, sundhed og sanitære forhold ind i det sundhedsfaglige – det blev grundlæggende for epidemiologien, som jeg selv beskæftiger mig med.”

Har du selv forsøgt dig udi det kunstneriske?

”Jeg har selv spillet musik i mange år. Det er primært guitar, og så kan jeg klimpre lidt på klaveret, når jeg bliver tvunget.  Tidligere har jeg spillet guitar i bands, men nu er det primært ’Rapanden Rasmus’ eller ’Elefantens vuggevise’ for børnene. Det har jeg stor glæde af.”

Om Magnus T. Jensen, 45:

• Direktør, dr. med., ph.d., Steno Diabetes Center Copenhagen
  • Professor, Institut for Klinisk Medicin, Københavns Universitet
  • Tidligere cheflæge på Hjertemedicinsk Afdeling, Amager og Hvidovre Hospital
  • Chair-Elect, Arbejdsgruppen for digital sundhed i det europæiske hjerteselskab (ESC)
  • Speciallæge i hjertesygdomme, master i sundhedsøkonomi og ledelse fra London School of Economics

kultur, kulturtemperatur