"Det at kigge tilbage i historien giver noget indsigt og perspektiver, også i min egen hverdag," siger Henrik Ullum.
Direktøren for Statens Serum Institut skrev digte i en svær periode
KULTUR-TEMPERATUR. Direktør for Statens Serum Institut Henrik Ullum er glad for at læse historiske bøger og ad den vej blive klogere både på den brede verdenshistorie og sit eget fag. Men i en svær periode tyede han selv til at skrive lyrik for på den måde at komme godt igennem turbulensen.

KULTUR-TEMPERATUR
Sundhedspolitisk Tidsskrifts søstersite Sundhedskultur udspørger centrale sundhedsfolk om deres oplevelser med kultur.
Hvilken god kulturoplevelse har du senest haft?
”Det var ’Tryllefløjten’ på Det Kongelige Teater. Det er superfin musik, og man kender mange af arierne. Men opsætningen var enormt kreativ med en blanding af stumfilm og tegneserie, der gjorde en gammel historie ny og levende igen.”
Hvilken bog/film/musik kan du anbefale til familie og venner?
”Når jeg læser, kan jeg godt lide at læse historie. Det at kigge tilbage i historien giver noget indsigt og perspektiver, også i min egen hverdag. Tom Buk-Swientys bøger ’Slagtebænk Dybbøl’ og ’Dommedag, Als’ leverer meget levende beskrivelser af soldaterlivet og de fatale fejlvurderinger, danskerne lavede, da de forsøgte at bekæmpe prøjserne. En anden bog er ’Silkevejen’ af den britiske historier Peter Frankop. En gennemgang af østens og orientens betydning op gennem historien. Den rummer et vigtigt perspektiv i dag, hvor vi kan se, at Kina er på vej frem igen. Østen har været central i verdenshistorien, måske endda i højere grad end Europa og vesten.”
Hvilken bog/film/podcast vil du anbefale til kolleger, fordi den er relevant for dit fag?
”Også her vil jeg anbefale noget medicinhistorie: Klaus Larsen er en dygtig medicinhistoriker. Han har skrevet bogen ’Smitstof: Kampen mod sygdom i 1800-tallets Danmark,’ der handler om bakterier, og hvordan man forholder sig til dem. En bog som denne minder os om som læger, hvor ungt vores fag i virkeligheden er. Det er kort tid siden, at vi skar i mennesker helt uden et grundlag af evidens. Vi står ikke på en tradition, der er særligt gammel sammenlignet med eksempelvis fysik og matematik.”
Har du selv forsøgt dig udi det kunstneriske?
”Ja, i en periode med megen turbulens skrev jeg digte. Alle har perioder i livet, hvor noget er udfordrende. Hvordan udtrykker man det? At skrive digte virkede for mig. Det er ikke noget jeg vil vise andre mennesker, og jeg ved ikke engang, om digtene eksisterer mere, eller om jeg har smidt dem ud.”
Om Henrik Ullum, 57
- Direktør for Statens Serum Institut siden 2020
- Professor ved Institut for Klinisk Medicin på Københavns Universitet, fra 2014-2020
- Før det overlæge på Klinisk Immunologisk Afdeling på Rigshospitalet og leder af Region Hovedstadens Biobanksenhed