Morten Sodemann.
Sodemann spillede saxofon i Afrika: "Kvarterets børn troede, at vi var ved at slagte et dyr"
KULTUR-TEMPERATUR. Morten Sodemann fra Syddansk Universitet er en respekteret stemme i sundhedsdebatten, ikke mindst når det handler om indvandring og ulighed i sundhed. På en rejse til Guinea-Bissau i Afrika forsøgte han sig med saxofon – og det blev sidste gang.
KULTUR-TEMPERATUR
Sundhedspolitisk Tidsskrifts søstersite Sundhedskultur udspørger centrale sundhedsfolk om deres oplevelser med kultur.
Hvilken god kulturoplevelse har du senest haft?
”En varm sensommeraften med en mørk stjernehimmel sad jeg udenfor og hørte det sjette og sidste afsnit af Third Ears musikserie ’Afgørende øjeblikke’ med titlen ’Ukrainske Stemmer,’ der er en blanding af musik, skuespil og kvinders øjenvidneberetninger fra et land i krig. Det er beretninger om mennesker, der rykker sammen på tværs af grænser, små fortællinger der flettes sammen med store beretninger om, hvordan alt forandres: Ord som hjem, mor og fred får nye tvetydige betydninger. En meget nyskabende, nærværende og tankevækkende podcast. Den opføres desuden som en hybrid teaterforestilling med samme medvirkende 28. oktober. Det er min ældste søn, Jesper Skytte Sodemann, der har oversat beretningerne, og det giver selvfølgelig en helt særlig dimension for mig.”
Hvilken bog/film/musik kan du anbefale til familie og venner?
”Da jeg læste i Aarhus, gik vi ofte i biografen Øst for Paradis og én af de film, de satte på programmet igen og igen, var en film om Molière, som Teatre du Soleil havde lavet en teaterfilm ud af. En vild film om magtkritik, mystik og morskab med fremragende skuespil på små teaterscener med stearinlys. Det er en af de film, der kun kan ses i biografmørket på et stort lærred, hvis den skal give mening. Jeg har ikke kunnet finde ’Molière’ på DVD eller streaming, så indtil videre er det mest af alt en anbefaling om at finde den.”
Hvilken bog/film/musik vil du anbefale til kolleger, fordi den er relevant for dit fag?
"Min moster lånte mig bogen ’Hector and the Search for Happiness” af psykiateren François Lelord. Den handler om en psykiater, der bliver træt af sit arbejde, som han egentlig er god til – han elsker at hjælpe dem, der virkelig har brug for hans ekspertise. Men han synes efterhånden, der er flere og flere patienter, der er trætte af deres liv. Så da en patient siger til psykiateren, at han ligner én, der trænger til ferie, pakker han kufferten og rejser jorden rundt for at finde ud af, hvad der gør mennesker glade eller kede af det andre steder på jorden. Han fortæller om komplekse sociale sammenhænge med en forførende simpelhed. Bogen kan fint læses af strukturkommissioner, behandlingsråd, regionsrådsmedlemmer og sundhedsministre.”
Har du selv forsøgt dig udi det kunstneriske?
”Nej. Jeg spillede tenorsaxofon og senere sopransaxofon for sjov i et band sammen med min nuværende ægtefælle og tre medstuderende. Da vi rejste til Guinea-Bissau som studerende med International Medical Cooperation Committee havde jeg sopransaxofonen med. Jeg prøvede kun at spille på den én gang, for alle kvarterets børn hang i vinduerne og ville se, hvad det var for et dyr, vi var ved at slagte. Siden dengang har jeg holdt mig fra at være kunstnerisk.”
Om Morten Sodemann, 63
- Professor i global sundhed og indvandrermedicin på Syddansk Universitet og overlæge på Indvandrermedicinsk Klinik, OUH, som han grundlagde i 2008
- Næstformand i Dansk Selskab for Indvandrersundhed
- Hans ph.d.-afhandling fra 1996 handlede om behandling af alvorlige infektioner blandt børn i Guinea-Bissau i Vestafrika.