Skip to main content

Sundhedspolitisk Tidsskrift

”Jeg vil anbefale alle at høre mere whiny country: stærke, stolte countrydamer, som synger sørgmodigt om kærlighed, svigt og moderskab," siger Dea Seidenfaden.

Psykologernes forperson er til sørgmodig country sunget af stærke kvinder

KULTUR-TEMPERATUR. Dea Seidenfaden har musik i ørerne på cyklen mellem møder. Hun anbefaler især countrymusik fra kvinder, der synger sørgmodigt om kærlighed og svigt – hendes nyeste crush inden for genren er singer-songwriteren Kaitlin Butts fra Oklahoma, USA.

KULTUR-TEMPERATUR

Sundhedspolitisk Tidsskrifts søstersite Sundhedskultur udspørger fremover centrale sundhedsfolk om deres oplevelser med kultur.Hvilken god kulturoplevelse har du senest haft?

Hvilken god kulturoplevelse har du senest haft?

”Jeg har lige læst digtsamlingen ’Barbar (Tavshedens Objekt)’ af den debuterende forfatter Amina Elmi. Den føltes som at kigge igennem et vindue – et blik fra et kvindeliv i Danmark med en anden klangbund end min egen. Jeg elsker litteratur. Ellers er jeg mest til hverdagskultur, til fodbold i den lokale klub på Nørrebro med mine børn, eller til musik i ørene på cyklen mellem møder.”

Hvilken bog/film/musik kan du anbefale til familie og venner? 

”Jeg vil anbefale alle at høre mere whiny country: stærke, stolte countrydamer, som synger sørgmodigt om kærlighed, svigt og moderskab. Eksempelvis Loretta Lynn eller The Highwomen eller mit nyeste crush, Kaitlin Butts.” 

Kaitlin Butts.

Hvilken bog/film/musik vil du anbefale til kolleger, fordi den er relevant for dit fag?

”En af de bøger, der har gjort størst indtryk på mig og mit virke som psykolog, er den amerikanske forfatter og underviser Andrew Solomons ’Far from the Tree’, som undersøger forældreskabet og familierelationer i en sammenfletning mellem psykologisk, sociologisk og antropologisk teori og historie. Bogen er skrevet på baggrund af en lang række interviews med forskellige familier, der har det tilfælles, at familiens børn og voksne har forskellige måder at være i verden på. Eksempelvis døve forældre, som får hørende børn. Det er en meget smuk fortælling om livet og de menneskelige grundvilkår. Hvordan vi mennesker på nogle måder både er så ens og så samtidigt helt forskellige hver især. Bogen er også lærerig, fordi man igennem den mærker en strøm af den ambivalente meningsfuldhed, der kan opstå igennem modgang og tab og sorg. Den meningsfuldhed er det vigtigt at være opmærksom på, også som sundhedsprofessionel. ” 

Har du selv forsøgt dig udi det kunstneriske?

”Jeg strikkede en sweater under corona, men jeg er i tvivl, om det ligefrem tæller som kunstnerisk. Ellers har mine kunstneriske eskapader været ret sjældne og ikke så vedholdende, men jeg kan da stadig spille tredjestemmen til Simon & Garfunkel-sangen ’Bridge Over Troubled Water’ på saxofon.”

Om Dea Seidenfaden, 44

• Forperson for Dansk Psykologforening siden juni 2023, næstforperson siden 2021
  • Psykolog og uddannet specialpsykolog i psykiatri. Tidligere områdechef i Københavns Kommune i Enheden for Kriminalpræventive Indsatser.
  • Har også erfaring som psykolog i Røde Kors Asylafdeling og fra psykiatrien.

kultur, kulturtemperatur