Region Hovedstaden: Flertal mobber mindretal
Debat

Finn Rudaizky (DF)
Medlem af regionsrådet i Region Hovedstaden og
af Borgerrepræsentationen, Københavns Kommune
DEBAT. Finn Rudaizky er eneste medlem af Dansk Folkeparti i regionsrådet i Region Hovedstaden. Selv om han nogle gange er forhindret i at møde op – blandt andet fordi der er møder i Borgerrepæsentationen samtidigt – kan han ikke få en DF-suppleant med til forhandlingerne, siger han. "Demokratisk forkasteligt, stivnakket, ufleksibelt", kalder han det.
Hvis man er meget pæn og forsigtig, så kalder man det, som finder sted i Region Hovedstadens politiske forsamling for flertals-mobning af et politisk mindretal. Jeg er ikke så forsigtig, så jeg er ikke spor betænkelig ved at kalde flertallets handling for grov, bevidst forskelsbehandling og fratagelse af et politisk valgt parti for dets rimelige demokratiske rettigheder.
Hvordan det ?
Der er faktisk flere eksempler på, at små partier i regionsrådet har været udsat for manglende rettigheder, manglende demokratisk forståelse og tolerance i forbindelse med forventede og rimelige demokratiske rettigheder, især i relation til de årlige budgetforhandlinger.
Flertalspartiernes majorisering går blandt andet ud på, at Dansk Folkeparti – med et enkelt mandat i regionsrådet – bliver nægtet at “indsætte” DF-suppleant til forhandlingerne, hvis jeg som DF’s folkevalgte medlem af tjenstlige årsager skulle være forhindret.
I praksis betyder en sådan udemokratisk “mobning”, at DF som parti således udelukkes fra at deltage i forhandlingerne. Desuden gives der heller ikke, hverken DF eller Nye Borgerlige, den rettighed, som øvrige partier har tiltaget sig, at stille med to forhandlere fra sit eget parti. Vi må kun have en forhandler og ingen ret til suppleant.