Skip to main content

Sundhedspolitisk Tidsskrift

"En vigtig pointe er, at nyblinde har de samme fordomme som seende, det tager tid at lære at klare sig som blind," siger Torben Kjær.

Fordomsfuldt studie om manglende syn – selv har jeg bygget carport og sprunget i faldskærm som blind

Debat

Torben Kjær,
Forhenværende medlem af
Danske Regioners sundhedsudvalg
og Hovedstadens regionsråd

DEBAT: Torben Kjær reagerer på et studie om forringet livskvalitet ved manglende syn. At være blind behøver ikke at sætte mange begrænsninger, fortæller han. Selv har han som blind blandt andet bygget carport, lavet terrasser, klatret i bjerge og sprunget med faldskærm. Men det tager tid og træning at lære at klare sig som blind, og der mangler kurser.

I Sundhedspolitisk Tidsskrift omtalte 21/9 et studie, som viser, at manglende syn forringer livskvaliteten og øger depression og selvmord. Det hedder blandt andet, at man ikke kan bruge en kniv til at lave mad og ikke kan genkende mennesker på gaden. Jeg betvivler ikke studiets konklusion på de givne præmisser, men konstaterer som blind, at studiet ikke viser en objektiv, men en fordomsfuld sandhed.

Det tager tid at lære at klare sig som blind, men for mange er der kun få begrænsninger for, hvad der kan lade sig gøre. Og ja, vi kan sagtens bruge knive i køkkenet og genkende mennesker på gaden med vore andre sanser, der også tager tid at udvikle. Som blind kan jeg ikke bekræfte seendes fordomme.

Mange får ingen hjælp

Hovedproblemet er, at der ikke bevilges kursusforløb eksempelvis på Blindeinstituttet andet end til unge, der skal tage uddannelse. Da jeg blev blind omkring 1995, lå området under amterne, hvor der var blinde synskonsulenter, og man bevilgede et fire måneders forløb. På Blindeinstituttet havde de mange værksteder, psykologer, madkurser og træning i daglig livsførelse, hvor man opdagede, hvor meget der faktisk kan lade sig gøre uden synet. Det er nu kommunernes kompetence, og de bevilger kun sjældent kurser på Blindeinstituttet for personer, der ikke skal være erhvervsaktive, der så må nøjes med de korte kurser, som især Dansk Blindesamfund tilbyder. En del ældre får ingen hjælp overhovedet, og så tror pokker, at de mister modet.

Bygget carport som blind

For at sætte det lidt i perspektiv har jeg i mine 27 år som helt blind blandt andet skiftet tag på garagen, bygget carport og belægningen under, to terrasser med belægningssten og plantekummer samt indgangen til huset. Jeg bankede al pudset af det 100 år gamle hus op i 9 meters højde (murer pudsede det op igen), lavede udvendig isolering af soklen, nyt køkken og kontor med delvis hjælp samt udskiftning af belægning på karnap, der fungerer som altan. Dertil bjergklatring med seende ledsager og tandemspring med 2800 meters frit fald fra fire km højde. Riverrafting i Canada var overbooket og blev desværre ikke til noget. Jeg har også været medlem af Hovedstadens regionsråd og Danske Regioners sundhedsudvalg 2014-2022 og kendt for at være velforberedt. Endelig bager jeg brød og er en udmærket kok som regel ud fra evnen til at tænke smage sammen.

Man kan ikke generalisere det at mangle synet, vi er lige så forskellige som andre og har individuelle kompetencer og behov. En vigtig pointe er, at nyblinde har de samme fordomme som seende, det tager tid at lære at klare sig som blind og kræver uddannelse og træning af sagkyndige. Her er der store mangler, og det er årsagen til, at flere reagerer, som studiet viser.