Skip to main content

Sundhedspolitisk Tidsskrift

Milos Formans film ’Gøgereden’ har gjort et stort indtryk på Grete Christensen. "Filmen kan stadig lære os om de urimeligheder og den magtanvendelse, der er foregået over for psykisk syge," siger hun.

Afgående formand for sygeplejerskerne: Når jeg får mere tid, skal jeg synge i kor

KULTUR-TEMPERATUR. 1. oktober fratræder Grete Christensen som Dansk Sygeplejeråds formand, og et langt fagpolitisk virke slutter. Snart får hun mere tid til kultur, som kan bruges til at blotlægge uligheden i samfundet og magtanvendelsen i fortidens psykiatri. Kultur er dog også er forbundet med ren glæde, når det kommer til at synge.

Hvilken god kulturoplevelse har du senest haft?

”Det var Hanne-Vibeke Holsts bog ’Kriger uden maske’. Den handler om det kunstneriske miljø i Danmark i 30’erne og 40’erne. Hvordan køn spillede en rolle, når det kom til at blive optaget på kunstakademiet. Om anerkendelse, kvinder og tidsånden. Og jeg ser bestemt paralleller til i dag. Samlet set er vi stadig ikke nær nok opmærksomme på den ulighed, vi har i vores samfund mellem mænd og kvinder. Der er stadig noget strukturelt, der ikke er på plads.”

KULTUR-TEMPERATUR

Sundhedspolitisk Tidsskrifts søstersite Sundhedskultur udspørger fremover centrale sundhedsfolk om deres oplevelser med kultur. 

Hvilken bog/film/musik kan du anbefale til familie og venner? 

”Jeg har ikke sådan en fast ting, som jeg altid vender tilbage til. Men jeg synes, man kan blive klogere af at følge Anders Aggers Indefra-udsendelser. Han dykker ned i mange forskellige ting og giver nogle imponerende indblik. Han var for nylig i Montreal i Canada sammen med Anne Hjernøe, det var fantastisk at se dem der, efter jeg selv havde været i der i sommer til en verdenskongres for sygeplejersker. Det var også dejligt at få genopfrisket en masse af Leonard Cohens melodier i udsendelsen fra Montreal.”

Hvilken bog/film/musik vil du anbefale til kolleger, fordi den er relevant for dit fag?

”Nu om stunder taler vi jo meget om psykiatrien. Milos Formans film ’Gøgereden’ står stadig skarpt for mig, der er vokset op med psykiatrien, som den var dengang. Filmen kan stadig lære os om de urimeligheder og den magtanvendelse, der er foregået over for psykisk syge.”

Har du selv forsøgt dig udi det kunstneriske?

”Jeg sang i kor og spillede meget som ung. Det var oprindelig blokfløjte, og jeg begyndte også på tværfløjte, men der kom konkurrerende sportsaktiviteter og børn i vejen. Den ligger i skuffen endnu, og nogle gange siger jeg, at jeg skal tage den op igen. Men når jeg får mere tid, skal jeg også synge i kor. Jeg har altid elsket at synge. Til vores hovedbestyrelsesmøder i DSR lægger vi altid ud med at synge en sang, typisk fra højskolesangbogen.”

Om Grete Christensen, 66:

• Formand for Dansk Sygeplejeråd (DSR) 2009-2023, 1. næstformand fra 1998-2009, tillids- og fællestillidsrepræsentant første gang i 1984
  • Sygeplejerske ved henholdsvis Bornholms og Holbæks Centralsygehuse, hvor hun også tog efteruddannelsen til intensivsygeplejerske
  • Uddannet sygeplejerske ved Sygeplejeskolen i Holbæk
  • Medlem af Det Etiske Råd siden 2020

kultur, kulturtemperatur

Del artikler