Imran Rashid.
Imran Rashid: Smukfest er et sublimt eksempel på oplevelser og fællesskaber
Læge, forfatter og debattør Imran Rashid finder håb for menneskeheden, ikke blot i bøger, men også i myldrende kulturarrangementer som Skanderborgs naturskønne musikfestival og folkefest.
Hvilken god kulturoplevelse har du senest haft?
KULTUR-TEMPERATUR
Sundhedspolitisk Tidsskrifts søstersite Sundhedskultur udspørger centrale sundhedsfolk om deres oplevelser med kultur.
"Jeg synes, at Smukfest er et sublimt eksempel på en festival, der har fokus på mennesker, fællesskaber og oplevelser. Kombinationen af mennesker, musik, natur og ikke mindst manglende pligter går virkelig op i en højere enhed."
Hvilken bog/film/musik kan du anbefale til familie og venner?
"’Oppenheimer’ var en stor oplevelse, særligt da jeg i forvejen er fan af instruktør Christopher Nolans bevidsthedsudvidende og storladne film, der berører eksistentielle temaer på måder, der aldrig efterlader én uberørt."
Hvilken bog/film/musik vil du anbefale til kolleger, fordi den er relevant for dit fag?
"’Det Gode Menneske’ af Ruther Bregman er noget så sjældent som en bog om håb for menneskeheden. Han argumenterer på fantastisk vis for, at vi ikke er opstået fra et primitivt, barbarisk og impulsivt udgangspunkt, men at venlighed, omsorg og empati faktisk er grundessensen i det at være menneske."
Har du selv forsøgt dig udi det kunstneriske?
"Min børnebog ’Tænd Fantasien’ fra 2019 er nok det mest kunstneriske, jeg har været involveret i, men også noget af det sjoveste."
Om Imran Rashid, 46:
- Speciallæge i almen medicin med en lang række stillinger i sundhedsvæsnet siden 2005
- Foredragsholder, debattør og forfatter til blandt andet bestselleren ’SLUK – kunsten at overleve i en digital verden’
- IT-iværksætter, rådgiver og sundhedsfaglig direktør i healthtech-virksomheden Lenus