Skip to main content

Sundhedspolitisk Tidsskrift

Magnus Alexander Gibson.

Formand for 5.000 kommende læger så både ’Barbie’ og ’Oppenheimer’ på én dag

Foreningen af Danske Lægestuderendes formand, Magnus Alexander Gibson, har ambitioner om at læse romaner på spansk, ser to biograffilm på én dag – men betragter alligevel sig selv mere som en sportsfyr end en kulturfyr.  

Hvilken god kulturoplevelse har du senest haft? 

KULTUR-TEMPERATUR

Sundhedspolitisk Tidsskrifts søstersite Sundhedskultur udspørger centrale sundhedsfolk om deres oplevelser med kultur. 

”Jeg var i biografen og se Barbenheimer i går, altså både ’Barbie’ og ’Oppenheimer’ (det har været populært denne sommer at sammensmelte de to spillefilm, som var de ét sammehængende værk, eksempelvis i billeder på internettet, red.). Vi så ’Oppenheimer’ først, og det var rigtigt med den rækkefølge. Den er lang og har stof til eftertanke. Så spiste vi aftensmad, drak en øl og så ’Barbie’ bagefter. Jeg kunne nok bedst lide ’Oppenheimer’. Men det er virkelig to meget forskellige film."

Hvilken bog/film/musik kan du anbefale til familie og venner? 

”Hvis man gerne vil læse en god bog, kunne mit bud være ’Havets Katedral’ af Ildefonso Falcones. Det er en roman, der er sat i 1400-tallets Barcelona og minder måske lidt om Ken Follets ’Jordens søjler’. Den er både slægtshistorie og samtidsfortælling og virkelig godt skrevet. Jeg læste den på dansk. Jeg har en ambition om at kunne læse bøger på spansk, men jeg er er ikke så god til det, at jeg kan læse den her endnu.”

Hvilken bog/film/musik vil du anbefale til kolleger, fordi den er relevant for dit fag?

”Jeg er ikke den store consumer af lægenær litteratur, men jeg har læst ’Hvis De Lige Vil Sidde Helt Stille, Frue’ af Steffen Jakobsen. Han er tidligere ortopædkirurgisk overlæge på Hvidovre Hospital. Den læste jeg tidligt på mit studie, og den handler om hans syn på sundhedsvæsnets udvikling. Der er noget gammel sur overlæge over den, men der er også relevant social commentary. Jeg lånte den til min far, og han har aldrig givet mig den tilbage. Min far er fagforeningsmand, så der kunne en anden gammel sur mand læse om den rute, hans søn er på vej ind på.”

Har du selv forsøgt dig udi det kunstneriske?

”Ej, ikke rigtigt i alvor. Ikke ud over trommer og bas i folkeskolen. Jeg er mere en sportsfyr, der har spillet fodbold, tennis og gået til boksning. Men min kæreste synger og maler. Jeg vil hellere lade andre gøre det. Tror ikke nogen gider se mine dårligt tegnede tændstikmænd.”  

Om Magnus Alexander Gibson, 27:

• Forperson for 5.000 kommende læger i Foreningen af Danske Lægestuderende
  • Læser 9. semester på medicinuddannelsen, Københavns Universitet

kultur, kulturtemperatur

Del artikler