LVS-formand Susanne Axelsen foran et af sine egne malerier, der forestiller udsigten fra hendes eget hjem i Skødstrup.
Formand for Lægevidenskabelige selskaber: Hvis jeg skulle stoppe som læge, ville jeg male på fuld tid
Ledende overlæge Susanne Axelsen er til små og nære kulturoplevelser, både hvad teater, litteratur og malerkunst angår. Hun maler også selv naivistiske oliemalerier, hvilket hendes eget hjem bærer præg af.
Hvilken god kulturoplevelse har du senest haft?
”Jeg er til små kulturoplevelser. Jeg kan godt gå ind på et stort museum som eksempelvis AROS eller Moesgaard Museum i Aarhus, men jeg ønsker altid at finde en lille del at fokusere på frem at trawle det hele igennem. Nær vores sommerhus i Fjellerup er der ofte lokale udstillinger af små skulpturer og lignende. Det gør for mig, at jeg kan komme tættere på kunstneren og overveje, om det her er noget, der taler til og betyder noget for mig.”

KULTUR-TEMPERATUR
Sundhedspolitisk Tidsskrifts søstersite Sundhedskultur udspørger centrale sundhedsfolk om deres oplevelser med kultur.
Hvilken bog/film/musik kan du anbefale til familie og venner?
”Det kunne være romanen ’Oneiron’ af den finske forfatterinde Laura Lindstedt. Vi følger syv kvinder i et stort hvidt rum, sekunderne efter de er døde. Der er kun dem. Da jeg læste den, arbejdede jeg i Grønland og var ofte sneet inde. Jeg kunne derfor relatere meget direkte til handlingen i det store hvide rum. Bøgerne og deres kontekst skal helst tale sammen for mig, men bogen er også sprogligt meget flot. Jeg elsker forfattere, der behersker sproget og kan skabe billeder hos læseren, også danske forfattere som Carsten Jensen og H.C. Andersen.”
Hvilken bog/film/musik vil du anbefale til kolleger, fordi den er relevant for dig som læge og forsker?
”Jeg befinder mig i den her højteknologiske, naturvidenskabelige hverdag, derfor tiltaler litteratur eller teater mig, når den kan få os til at stoppe op og sige ’hov, hvad laver vi?’ Bogen ’This Is Going To Hurt’ er fantastisk, den er velskrevet og vildt morsom. Jeg ved godt, den findes som TV-serie også, den skal jeg have set.
Christian Lollike formår også noget på teatret. Han lavede et stykke, der hed ’Hospitalet’, som var morsomt, og hvor man kunne genkende en hel del fra sin hverdag. Også stykket ’En fortælling om blindhed’ var fascinerende. Her blev man selv ved hjælp af briller og høretelefoner gjort blind og dermed en aktiv del af handlingen."
Har du selv forsøgt dig udi det kunstneriske?
”Jeg er sådan én, der har egne billeder på væggene i mit hus. Hvis jeg skulle stoppe som læge, ville jeg prøve at male på fuld tid. Jeg maler med oliemaling og har gjort det mange år. Det er mit frirum. Jeg elsker mit arbejde, men det her er noget, jeg vil gøre mere ved, når der er tid. Det er processen, der giver mig noget. Først at tænke over, hvad vil jeg gerne male. Jeg maler det, jeg ser, og man ville nok kalde min stil for naivisme. Det kan være en struds, en høne eller udsigten fra vores eget hus. Den udsigt bliver vi nemlig aldrig trætte af.”
Om Susanne Axelsen, 61:
- Speciallæge i gynækologi og obstetrik
- Ledende overlæge på Afdeling for Kvindesygdomme og Fødsler, Aarhus Universitetshospital, ph.d., lektor
- Formand for Lægevidenskabelige selskaber (LVS)
- Leder for Vælg Klogt