Sandra Meinich Juhl er en af landets mest kendte læger – i hvert fald blandt de yngste danskere. Foto: DR
Børnenes TV-læge: Jeg føler mig heldig over at have denne platform
KULTUR-TEMPERATUR. Sandra Meinich Juhl er en af landets mest kendte læger – blandt de små. De kender hende som Bamselægen, der tilser deres syge bamser på DR Ramasjang, og der er nye afsnit på vej. I virkelighedens verden er hun også børnenes læge. Hun er i gang med pædiatrisk hoveduddannelse på Hvidovre Hospital.
Hvilken god kulturoplevelse har du senest haft?
”Jeg fik ved et held fat i billetter til en koncert med Minds of 99 på Loppen på Christiania i vinter. De spiller jo normalt kun på de store steder, og jeg havde i øvrigt aldrig været på Loppen før. Det er et ret lille sted med plads til 400 gæster. Spillestedet ligger i en gammel bygning på 1.sal med et lavt træloft, og det var virkeligt intenst at stå helt oppe ved scenen sammen med min mand og blive blæst tilbage af den fantastiske musik og Niels Brandts vilde karisma.”

KULTUR-TEMPERATUR
Sundhedspolitisk Tidsskrifts søstersite Sundhedskultur udspørger fremover centrale sundhedsfolk om deres oplevelser med kultur.
Hvilken bog, film eller musik anbefaler du til familie og venner?
”Jeg har ofte anbefalet folk at læse noget af Kaspar Colling Nielsen, som skriver nogle ret sjove, forholdsvist let læste bøger om en dystopisk fremtid. ’Mount København’ er virkelig morsom læsning med en konstant underliggende samfundskritik. Derudover er jeg ret vild med nordisk historisk kvindelitteratur, eksempelvis Herbjørg Wassmo, Kristín Marja Baldursdóttir og Sigrid Undset. Efter jeg fik børn, har jeg virkelig følt et slægtskab til fortidens mødre og fundet den dybeste respekt for, hvordan de kom igennem livet med fødsler, sygdom og vasketøj under helt andre vilkår end dem, man lever under som moderne kvinde.”
Hvilken bog, film eller lignende vil du anbefale til kolleger, fordi den er relevant for jeres fag?
"Åh, der er så mange gode. Som læge kan man indimellem være så presset, at ens patienter reduceres til omvandrende biologi. Når jeg har været meget presset i mit arbejdsliv, har bøger eller film nogle gange været medicinen, der fik mig mindet om, at mennesket er så meget andet end blot biologi. Jeg vil anbefale Maria Gerhardts bog ’Transfervindue’, som hun skrev i sin sidste tid, inden hun gik bort på grund af brystkræft. Den beskriver i korte glimt, hvordan det føles at være ung og uhelbredeligt syg, mens livet kører videre for alle andre. Den er bare så smukt skrevet, at jeg måtte læse flere af siderne igen og igen, mens tårerne trillede ned ad mine kinder. Den er både god at læse som læge for at forstå, hvad patienterne gennemgår, men også bare som menneske for at blive mindet om at værdsætte livet.”
Har du selv forsøgt dig udi det kunstneriske?
”Jeg har lavet børne-TV på DR Ramasjang de seneste fem år, hvor jeg som Bamselægen tager imod børn med deres syge bamser. Jeg ved ikke, om man kan kalde det kunst, men det er i hvert fald børnekultur. Jeg føler mig så heldig at have fået den platform, hvorfra jeg kan bruge min kreativitet og min faglighed til at underholde børn og gøre dem klogere samtidig.”
CV: Sandra Meinich Juhl
- Uddannet læge i 2013
- Ph.d. fra Afdeling for intensiv behandling af nyfødte og mindre børn, Rigshospitalet 2017
- Introstillinger i pædiatri og anæstesi, aktuelt i hoveduddannelse i pædiatri på Hvidovre Hospitals børne- og ungeafdeling
- Bijob som ’Bamselæge’ på børnekanalen DR Ramasjang