”Jeg er overhovedet ikke kunstnerisk. Det er virkelig kedeligt. Jeg kan kun opleve andres kunst," siger Helga Schultz.
Yngre Lægers forperson: ”Jeg gik helt høj derfra”
KULTUR-TEMPERATUR. Helga Schultz beundrer litteraturens stemmer for at kunne finde ordene og have magt over sproget. Denne evne kan hun selv savne i hverdagen på en kræftafdeling i Region Hovedstaden. Også på Det Kongelige Teater får onkologen og Yngre Lægers forperson oplevelser, hun tager med sig videre som menneske og kliniker.
Hvilken god kulturoplevelse har du senest haft?
”Jeg er så heldig at have været på Det Kongelige Teater og se ’Arven’. Det er en forestilling, der kigger tilbage på AIDS-epidemien i USA i 1980'erne og på at være homoseksuel mand i dag. Det er en meget lang forestilling, den varede fra 13.30 til 22.00, og jeg gik helt høj derfra. Jeg går ikke meget i teatret, men fik alligevel det indtryk, at det her stykke havde et anderledes publikum, der var mange unge, og folk var så entusiastiske.”

KULTUR-TEMPERATUR
Sundhedspolitisk Tidsskrifts søstersite Sundhedskultur udspørger fremover centrale sundhedsfolk om deres oplevelser med kultur.
Hvilken bog, film eller musik anbefaler du til familie og venner?
”Lige nu har jeg læst ’Forvandlingens metode’ af Édouard Louis. Den er fandme god. Det er en beskrivelse af et klasseopdelt Frankrig. Om at komme fra et forarmet miljø på landet og kæmpe sig frem til et intellektuelt universitetsmiljø i Paris. Om de omkostninger, det medfører. Forfatteren bruger den opmærksomhed, han får med sine gode bøger, på den politiske scene også, og det kan jeg godt lide.”
Hvilken bog, film eller lignende vil du anbefale til kolleger, fordi den er relevant for jeres fag?
”Jeg har været på et kursus i narrativ medicin. Her brugte vi tekstsamlingen ’Enhver sygdom er en fortælling’, det er en antologi fra Syddansk Universitet. Her kan man som sundhedsprofessionel virkelig lære noget af, hvordan velformulerede skribenter oplever et sygdomsforløb. Her er eksempelvis bidrag fra Susan Sontag, Lev Tolstoj og Tove Ditlevsen. En yngre forfatter som Caroline Albertine Minor skriver også om sin kærestes hjerneskade, og hendes beskrivelse af sundhedsvæsnet er rigtig god og rammende. Køb og læs endelig den bog.”
Har du selv forsøgt dig udi det kunstneriske?
”Jeg er overhovedet ikke kunstnerisk. Det er virkelig kedeligt. Jeg kan kun opleve andres kunst. Men jeg ville meget gerne kunne skrive. Udtrykke mig på skrift. Det er noget, der er svært i mødet med andre mennesker. Det kan være svært at udtrykke sig klart. Så jeg ville ønske, jeg kunne få bedre magt over sproget. Jeg drømmer ikke om at være forfatter, men ville ønske, jeg var bedre til at finde og vælge ordene.”
CV: Helga Schultz
- Forperson, Yngre Læger siden 2018
- Læge under hoveduddannelse i onkologi, Nordsjællands Hospital
- Uddannet læge 2004