
For Christian Wegener Jørgensen handler demokrati i sundhedsvæsenet om at lytte til dem, der mærker beslutningerne på egen krop – patienterne og de fagfolk, der står i front.
Praktiserende læge: Styrk demokratiet i de nye sundhedsråd
Debat
Christian Wegener Jørgensen – praktiserende læge i Brøndby
Kandidat for Enhedslisten til Regionsrådet i Region Østdanmark
Når den nye kæmperegion Region Østdanmark bliver en realitet, risikerer afstanden mellem borgere og politikere at vokse markant, advarer Christian Wegener Jørgensen, praktiserende læge i Brøndby. Han mener, at sundhedsvæsenet kun kan fungere, hvis beslutninger træffes tættere på virkeligheden – og foreslår åbne, inddragende sundhedsråd, hvor patienter, fagfolk og borgere får reel indflydelse på udviklingen af det nære sundhedsvæsen.
Sundhedsvæsnet er en stor, vigtig og kompleks størrelse. I løbet af et år er vi stort set alle i berøring med sundhedsvæsnet, om ikke andet, så som pårørende. Ingen enkelt aktør har derfor det fulde overblik over præcis, hvad sundhedsvæsnet skal levere, hvor der skal justeres og hvordan. For at kvalificere beslutningerne er det derfor vigtigt at inddrage almindelige borgere, patienter og fagfolk. Der er generelt for langt mellem borger og politiker i regionerne, men særlig slemt bliver det i den nye kæmperegion Region Østdanmark. Her kommer der til at være 59.000 borgere per mandat i regionsrådet. I Region Nordjylland er og bliver tallet 14.000. Region Sjælland har allerede etableret muligheden for borgerforslag. Det ser vi gerne fortsætter i den nye Region Østdanmark.
Heldigvis etableres der også lokale sundhedsråd, der er tiltænkt en betydelig rolle i udformningen af det nære sundhedsvæsen i oplandet til et akutsygehus. Sundhedsrådenes medlemmer bliver typisk én repræsentant fra hver af kommunerne i sundhedsrådet og tilsvarende én fra regionen, men regionen vil altid have en repræsentant mere end kommunerne.
Sundhedsrådene skal opbygge og understøtte sundhedsindsatser tættere på borgerne og sikre bedre sammenhæng på tværs af sundhedsvæsenet i sit område. Det er besluttet i sundhedsloven, at der i hvert sundhedsråd etableres et patient-og pårørendeudvalg, men det er endnu ikke besluttet, hvordan det skal foregå, og der er ikke tænkt på nogen formelle samarbejdsaftaler mellem almindelige borgere, sundhedsråd og fagfolk. Sundhedsrådsmøderne er tilmed lukkede møder. Så hvordan sikrer vi, at borgere, fagfolk og relevante aktører høres? Vi er nødt til at tænke kreativt og justere samarbejdet hen ad vejen, men det er vigtigt, at vi allerede nu gør os overvejelser over, hvad vi kan gøre.
Her er et bud.
Jeg foreslår, at sundhedsrådene forsøger at være maksimalt åbne over for input, men jeg mener ikke, at sundhedsrådene på forhånd skal udpege, hvem der skal høres. Jeg forestiller mig, at der i opstartsfasen af sundhedsrådenes etablering informeres vidt og bredt om, at man kan komme på en mailliste/nyhedsbrev for det lokale sundhedsråd. Der skal etableres en hjemmeside for det lokale sundhedsråd, hvorfra der er mulighed for at skrive til sundhedsrådets sekretariat.

