Skip to main content

Sundhedspolitisk Tidsskrift

Sundhedsstyrelsen betaler Youtubere og bloggere for at tale om røg

For at komme igennem med budskabet om, at rygning også er skadeligt for unge mennesker, har Sundhedsstyrelsen valgt at tage helt nye kampagne-metoder i brug.

Sundhedsstyrelsen betaler derfor 300.000 kroner for at få kendisser fra de sociale medier til at tale om, at rygning ikke er sejt.

Det skriver Politiken.

»Rygning er så væsentligt et problem, at vi bliver nødt til at være der, hvor de unge er. Så snart de unge oplever kommunikationen som en løftet pegefinger, lukker de ned. Influenterne giver budskabet deres eget personlige præg og kan tale i øjenhøjde med målgruppen«, forklarer Anne Rygaard Hjorthøj, kampagneansvarlig i Sundhedsstyrelsen, til avisen.

11 mere eller mindre kendte youtubere og bloggere er involveret i kampagnen, og de er alle betalt for at fortælle om, hvad de synes om rygning. Det samlede lønbudget til dem er på 300.000 kroner – den bedst betalte af dem får ifølge Politikens oplysninger 150.000 kroner for at agere talerør for Sundhedsstyrelsen.

Flere af de unge influenter ryger selv eller har røget, og det kan påvirke kampagnen negativt, mener adfærdsforsker Pelle Guldborg Hansen: »Det er sådan, at følgere på de sociale medier imiterer deres rollemodels handlinger. Det er altså ikke holdningen, men adfærden, man kopierer. Og når nu flere af dem har røget, er der en risiko for, at deres historier ender med at gøre rygning okay«, siger han til avisen.

Hver femte af de 15-årige i Danmark ryger hver dag eller indimellem, og det er en stigning, viser en undersøgelse fra Kræftens Bekæmpelse.

 

Sundhedsstyrelsens direktør, Søren Brostrøm, på Twitter: 

Tags: Sundhedsstyrelsen, kampagne, rygnng, unge

Del artikler