Skip to main content

Sundhedspolitisk Tidsskrift

Jeg tror, at det er lykkedes mig at holde arbejde og fritid adskilt, så jeg kan ærligt ikke pege på en bog eller film, der er specielt sundhedsrelevant," siger Bo Libergren.

Bo Libergren bruger sine weekender i jyske og fynske håndboldhaller

KULTUR-TEMPERATUR. Regionsrådsformand i Region Syddanmark Bo Libergren (V) har en datter på 14 år, der dyrker håndbold helhjertet. Derfor bliver de fleste af hans weekender tilbragt i og omkring fynske og jyske håndboldhaller.

Hvilken god kulturoplevelse har du senest haft?

”Kulturoplevelser kan være meget forskelligartede for mig. Det er lige fra sommerferiens besøg på Dalí-museet i Figueres, Gaudí i Barcelona eller Guggenheim i Bilbao til de fantastiske børne-juleforestillinger på Odense Teater, musicals på Fredericia Teater eller Odense Håndbolds kampe i Idrætshallen. Da jeg har mindre børn hjemme, så er børnekulturoplevelser altid i høj kurs. Det kan være alt fra Jernbanemuseet til LEGOLAND. De fleste af mine weekender bliver dog tilbragt i og omkring fynske og jyske håndboldhaller, da vi har en meget dygtig håndboldspiller i huset. Vores datter på 14 år elsker håndbold og træner fire gange om ugen og spiller kamp i weekenderne. At være aktiv omkring håndbold er måske ikke kultur i snæver forstand, men det er frivillighed, når det er allerbedst.”

KULTUR-TEMPERATUR

Sundhedspolitisk Tidsskrifts søstersite Sundhedskultur udspørger fremover centrale sundhedsfolk om deres oplevelser med kultur. 

Hvilken bog/film/musik kan du anbefale til familie og venner?

”Det bliver mest til at læse dagsordener og bilag. Så jeg får ikke altid læst, hvad jeg burde derudover. Men jeg holder af at læse – særligt om historie og samfund. Ligesom jeg sandsynligvis har alle politiske biografier på reolen derhjemme. At læse er en måde at koble af fra en travl hverdag. I forhold til film må det være en gammel klassiker som ’The Godfather’. Den kan jeg godt se i ny og næ. Men ærligt, så ser jeg mest familiefilm i sofaen i weekenden. Det kan være Harry Potter eller ’The Lord of the Rings’, som begge har et fascinerende univers. Men også en serie som ’Matador’, som beskriver Danmark i den tid. Jeg har set den utallige gange, og det har mine børn også.”

Hvilken bog/film/podcast vil du anbefale til kolleger, fordi den er relevant for sundhedsområdet?

”Den er svær! Jeg tror, at det er lykkedes mig at holde arbejde og fritid adskilt, så jeg kan ærligt ikke pege på en bog eller film, der er specielt sundhedsrelevant.”

Har du selv forsøgt dig udi det kunstneriske?

”Jeg er desværre ikke så kreativ. Min mor forsøgte sig med dans, da jeg var lille. Men mit talent var ganske begrænset. Hvis jeg skulle vælge, så har jeg altid været fascineret af de mennesker, som kan spille guitar ved bålet. Det giver sådan en ro og god stemning.”

 

 

Bo Libergren, 54 år

  • Regionsrådsformand, Region Syddanmark, valgt for Venstre 
  • Næstformand for Regionernes Lønnings- og Takstnævn (RTLN) i Danske Regioner
  • Valgt til Fyns Amt i 1993 og har siddet i regionsrådet for Region Syddanmark for Venstre, siden regionen blev oprettet i 2007
  • Bachelor i historie og samfundsfag fra 1993

 

kultur, kulturtemperatur

Del artikler